Svær kamp mod mailreklame

Forbrugere og firmaer overdænges med uønsket mail-reklame - kaldet spam - i et hidtil uset omfang. Men vi kan selv begrænse problemet

Retspleje 2. september 2004 06:00

IT-ingeniør Simon Mikkelsens computer bombarderes hver dag mellem 150 og 200 spam-mails, og han er ikke alene. Seks ud af ti mails, der havner i danskernes mailbokse, er spam, som modtagerne er tvunget til at bruge tid og energi på at læse og slette. Men i modsætning til de fleste, har Simon Mikkelsen lært at garderet sig. Løsningen er spamfilter og bedre beskyttelse af mailadressen. - Jeg har i en årrække ikke været særlig god til at beskytte min mailadresse, og det bøder jeg for nu, hvor spammere sender mig mellem 150 og 200 spam-mails om dagen, siger Simon Mikkelsen. Som IT-ingeniør og datateknologi-studerende på Syddansk Universitet færdes han hjemmevant i cyperspace, og hans mailadresse har derfor optrådt i mange nyhedsgrupper på Internettet, og han har også sin egen hjemmesiden www.zip.dk. Begge dele virker som en magnet på spammere, der systematisk scanner nyhedsgrupper og hjemmesider på Internettet for mailadresser til deres svulmende adressekartoteker. - Min mailadresse har været synlig alt for mange steder på nettet og er derfor havnet i spammernes adressekartoteker, siger Simon Mikkelsen. Og Simon Mikkelsen er langtfra den eneste. Jurist hos Forbrugerombudsmand Signe Salling vurderer, at mange forbrugere er for dårlige til at beskytte deres mailadresser. - Et vigtigt middel i kampen mod spam er, at forbrugerne bliver bedre til at håndtere mails, siger Signe Salling. Hun anbefaler, at man har to eller flere e-mailadresser. Én til personlig og seriøs korrespondance og én til brug i nyhedsgrupper, chat-rum, deltagelse i konkurrencer m.v. Ved at have flere e-mailadresser kan man nemmere skille sig af med en e-mailadresse, efterhånden som man modtager for mange reklamer. Hun anbefaler også, at man maskerer sin e-mailadresse, hvis den ligger offentlig tilgængelig. De programmer, som spammerne bruger til at indsamle e-mailadresser fra hjemmesider og nyhedsgrupper, får derved sværere ved at identificere e-mailadressen. Det har Simon Mikkelsen gode erfaringer med. Han har udviklet et lille program, der skriver e-mailadressen, så den ser helt normal ud, men som spammerens scanner-robot ikke forstår. Spamfilter hjælper Hvis skaden allerede er sket, og man er blevet spam-offer, er den vigtigste forholdsregler at installere et spamfilter, lyder rådet fra både Forbrugerombudsmandens jurist og Simon Mikkelsen. Han har et dobbelt spamfilter indbygget, som fanger mere end 99 procent af de mange spam-mails, der sendes til ham. Der findes en lang liste af spamfiltre, men han fremhæver det gratis program PopFile som et af de bedre valg. En million privatkunder i TDC får om få dage et nyt spamfilter, og telekoncernen forventer, at godt ni ud af ti spam-mails frasorteres i filteret, der allerede anvendes i USA, hvor mere end 90 procent af alle mails menes at være spam. Også andre teleselskaber har bebudet, at de vil tilbyde et centralt spamfilter til sine kunder. Men selvom et spamfilter kan frasortere mange uønskede mailreklamer, synes filtrene ikke at kunne dæmme op for stigningen i mængden af spam, hverken internationalt eller herhjemme. Spammerne bliver nemlig hele tiden snedigere. Det er derfor også et vigtigt element i kampen mod spam, at nationale myndigheder og internationale samarbejdsorganer enes om en hård kurs over for ulovlig spam, mener Signe Salling. På dét punkt har Danmark ført an. Danske modtagere af spam kan klage til Forbrugerombudsmand Hagen Jørgensen, der har oprettet en særlig klageadgang for forbrugere, der generes af spam. Via mailadressen spam(snabel-a)fs.dk kan man melde spam til Forbrugerombudsmanden, og det benytter cirka 1000 danskere sig af dagligt, og antallet af klager vokser hele tiden, fortæller jurist hos Forbrugerombudsmanden Signe Salling. - Spam er et stort problem, og vi modtager flere og flere klager. Forbrugerne er meget trætte af spam, og vi arbejder målrettet på at retsforfølge bagmænd til ulovlig spam, siger Signe Salling. Præventive bøder De danske myndigheders fokus på spam har foreløbig resulteret i flere domme for spam til danske virksomheder, og flere retsafgørelser er undervejs. Den første bøde for udsendelse af spam faldt i maj sidste år, hvor Sø- og Handelsretten dømte et lille firma, Fonn Danmark ApS, som Forbrugerombudsmanden havde trukket i retten for at have sendt ulovlig mail-reklamer. Retten idømte firmaet en bøde på 15.000 kroner for ulovligt at have sendt 156 mail-reklamer til cirka 50 modtagere - især erhvervsdrivende. Det reelle omfang af firmaets spam var dog langt højere, og Forbrugerombudsmanden havde gerne set en endnu højere bøde. Bøden var da også betragteligt større, da et andet firma, Aircom, i januar i år blev dømt for ulovligt at have udsendt mange tusinde spam-reklamer via telefax uden modtagerens samtykke, og en formodentlig endnu større bøde venter mobilselskabet Debitel, hvis retten giver Forbrugerombudsmanden medhold i, at Debitel i strid med markedsføringsloven har udsendt 40.000 e-mails og 12.000 SMS'er med reklameindhold uden modtagerens accept. Forbrugerombudsmanden og hans jurister håber, at de store bøder vil have en præventiv effekt, så andre spammere nærer sig. Det er dog kun i de allerfærreste tilfælde, at en klage til Forbrugerombudsmanden fører til repressalier over for spam-afsenderen. Dels er det utroligt svært at finde frem til afsenderen, der gemmer sig bag falske adresser, og dels stammer cirka 98 procent af al spam fra udlandet og er derfor ikke underlagt danske spam-regler. - Det er desværre utroligt svært at gøre noget ved den udenlandske spam, selvom vi samarbejder med en lang række andre landes myndigheder, siger Signe Salling. Snedige spammere Efter dansk forbillede har hele EU indført spam-regler, som indebærer, at en virksomhed kun sende e-mail reklame til tidligere kunder og må altså ikke benytte elektroniske adresser, der er oplyst af andre. Virksomheden må kun reklamere for egne produkter eller tjenesteydelser, som er beslægtet med dem, som kunden allerede har købt, og kunden skal informeres, hvis der efterfølgende vil blive sendt reklamer og have mulighed for let og gratis at sige "nej tak" til reklamen - både i forbindelse med købet og ved hver eneste efterfølgende udsendt mail-reklame. Men det hjælper ikke forbrugerne meget, for hovedparten af spam kommer fra Asien og USA, hvor spam er lovlig. Kun direkte vildledende og bedragerisk spam er forbudt i USA, men det er der også en del af., og hvis danske forbrugere modtager den slags fra amerikanske spammere, kan de sende en klage til de amerikanske handelsmyndigheder på mailadressen spam(snabel-a)uce.gov. Spam vokser både herhjemme og globalt, og Signe Salling vurderer, at der er voksende international forståelse for, at det er nødvendigt at dæmme op for spam. I FN, OECD og blandt mere end 60 landes forbrugerombudsmands-institutioner diskuteres, hvordan kursen kan strammes over for spam, herunder om spamproducenterne skal kunne retsforfølges på tværs af landegrænserne. Simon Mikkelsen tror derimod ikke, at internationalt samarbejde og lovgivning mod spam kan løse spam-problemet, for spammerne er snedige og finder hele tiden nye smuthuller. IT-ingeniøren har tidligere ført sin egen private krig mod spammerne ved at opspore afsenderne, og han har i flere tilfælde fået internetudbydere til at smide spammere på porten. Men det er ikke længere muligt, da spammerne i dag skifter internetudbyder i løbet af få timer eller dage eller holder til et i land, hvor de ikke bliver lukket ned. Nogle spammere praktiserer endda at afsende deres spam fra intetanende og uskyldige internetbrugeres computere. Simon Mikkelsen tror derfor kun, at spam kan bekæmpes med en teknisk løsning, der for eksempel kunne indebære, at modtageren af en mail forinden skal give sin accept, men det vil medføre, at det i fremtiden bliver mere besværligt at sende og modtage mails end i dag. Tip mod spam: - Vælg en speciel e-mailadresse. Spammere sender ofte reklamer til en lang række "almindelige" adresser i håbet om, at nogle af dem rammer plet. Jo mere speciel din e-mailadresse er, jo større chancer er der for, at du slipper for sådanne reklamer. - Hav flere e-mail-adresser: En, som du kun giver til venner og familie, en, som du bruger på større sider, som du har tillid til, og en, som du bruger, når det er nødvendigt at tilmelde dig til mere risikable tjenester. Til sidstnævnte kan man oprette gratis e-mailadresse, som ofte skiftes ud. - Hvis du skal opgive en e-mailadresse, som bliver lagt på en hjemmeside, eller har du din egen hjemmesiden, så brug en adresse, du kan skifte ud eller kamufler adressen. Det kan ske ved at indsætte et lille program på hjemmesiden, der skriver e-mailadressen, så den ser helt normal ud, men som spammerens scanner-robot ikke forstår. - Hvis du skriver i nyhedsgrupper og ikke vil modtage spam, kan du kamuflere din mailadresse ved f.eks. at skrive: eksempel(snabel-a)pil-dette-ud-side.dk, hvis den rigtige adresse er eksempel(snabel-a)side.dk. Når spammeren forsøger at sende mailen til adressen, lykkes det ikke, da domænet pil-dette-ud-side.dk ikke findes. - Installer et spamfilter. - Tjek registerpolitikken på de hjemmesider, hvor du oplyser din e-mailadresse. Måske siger du uden at vide det ja til fremover at modtage reklamer, eller du siger måske oven i købet ja til at virksomheden/personen bag hjemmesiden må sælge din adresse videre til andre. - Pas på med at bruge "unsubscribe" eller "nej tak til fremtidige reklamer" i de reklamer, du modtager. Mange gange vil dette blot betyde, at din adresse bliver mere værd for afsenderen, fordi han nu ved, at adressen er i brug, og du risikerer derfor at modtage endnu flere mails. Brug derfor kun en sådan afbestil-funktion, hvis reklamen stammer fra en i øvrigt seriøs virksomhed - Indberet spam til Forbrugerombudsmanden på adressen spam(snabel-a)fs.dk. Kilde: Forbrugerombudsmanden og Simon Mikkelsen

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...