EMNER

Svar på vej om telefonregning

Afgørelse om spindoktor Michael Kristiansens telefonregninger på over 200.000 kroner kommer formentlig allerede i dag

Statsministerens afgående spindoktor Michael Kristiansen får snart vished for, om han kan få lov til at betale penge tilbage til staten for de tårnhøje telefonregninger, som skyldes private samtaler fra hans fri fastnettelefon. Svaret foreligger måske allerede i dag, oplyser Finansministeriet. Spindoktor Michael Kristiansen krævede lørdag, at Statsministeriet lægger formalia på hylden, så han kan få lov til at betale for det præcise antal opkald til udlandet fra den fri fastnettelefonen. I perioden 2002-2005 løb de samlede telefonregninger op i over 200.000 kroner. Departementsråd i Statsministeriet Sten Frimodt Nielsen siger, at Statsministeriet mandag henvendte sig til Finansministeriet med spørgsmålet. - Vi har sendt forespørgslen i dag (mandag, red.) og bedt om at få svaret så hurtigt som muligt. Jo før det kommer des bedre. Vi har skrevet, at efter omstændighederne vil vi gerne have svaret snarest belejligt, siger Sten Frimodt Nielsen til Ritzau. Med beslutningen lørdag om at ville gøre rent bord er Michael Kristiansen kommet på andre tanker. I første omgang ønskede han ikke at betale det hele tilbage, inden han 1. oktober starter som ekstern kommunikationsrådgiver for Danske Bank. - Jeg kan ikke forlade Statsministeriet og begynde mit nye liv og karriere, så længe spørgsmålet om min fastnettelefon udestår i min egen bevidsthed, sagde Michael Kristiansen i en pressemeddelelse i weekenden. Kommunikationsdirektør i Danske Bank Steen Reeslev mener ikke, at sagen om overforbruget på skatteydernes regning svækker Michael Kristiansen. - Han har ikke gjort det for egen vindings skyld, og det centrale er, at der ikke kan sættes spørgsmålstegn ved mandens hæderlighed. Hvis der kunne det, var sagen anderledes, siger Steen Reeslev. Danske Bank lægger vægt på, at de uheldige sager er foregået hos en anden arbejdsgiver, og at de intet har med banken at gøre. - Jeg mener ikke, at det har svækket hans troværdighed som rådgiver inden for kommunikation. Den her sag går over, og Michael Kristiansen er lige så dygtig og kompetent en rådgiver, som han hele tiden har været, siger Steen Reeslev. Kommunikationsdirektøren mener, at befolkningen godt kan skille tingene ad. - Sagen er principiel og for så vidt også væsentlig, men der er nogle særlige forhold om den, der gør, at den er blevet blæst op i en proportion, som den ellers ikke ville have været. Der er tale om en højprofileret person, og derfor får den et væsentligt større tryk, end den ellers ville få. I visse sammenhænge har den også fået mere, end den kan bære, siger Steen Reeslev. På spørgsmålet om Danske Bank i andre sammenhænge med for eksempelvis finansielle medarbejdere, havde handlet anderledes, hvis der havde været kraftigt fokus på dem i offentligheden for lignende sager, svarer Steen Reeslev: - Vi foretager en vurdering i den enkelte sag. /ritzau/