Sport

Svensk livsstil på fire hjul

Volvo satser benhårdt på sport og design med den ny V60-model. Vil man have en rummelig og fornuftig Volvo, må man vælge en XC60 eller V70, lyder det fra svenskerne

Som nat og dag. Sådan lyder den helt korte beskrivelse mellem den nuværende Volvo V50 og den nye V60. Hvor den nuværende V50 er en stationcar med fokus på rummelighed pakket ind i en stilfuld formgivning, ja så er V60 ren sport indhyllet i muskuløst design. Dermed er Volvo-kunderne tvunget til at vælge V70 eller XC60, hvis de søger en funktionel stationcar. Det lægger svenskerne ikke skjul på og derfor fortsætter den nuværende V50 også sideløbende med V60 i hvert fald et år mere i modeludvalget. Den kileformede V60, som oser af sex-appeal, er nemlig med sin skrå afslutning langt mere coupé end familieflytter. Og det er en helt klar prioritering fra dem kinesisk ejede svenske fabrik, som ikke lægger skjul på, at V60 skal være en bil, der først og fremmest appellerer til følelserne og kører sportsligt. Plads til bagage Volvo melder ud, at der også er plads til bagage i V60, men slår fast, at kunder, der decideret har brug for et stort bagagerum, skal kigge efter V70 eller XC70. Man skal dog ikke have siddet mange minutter i en V60 og spist særlig mange sving, før der breder sig et saligt smil på chaufførens ansigt. Den nye Volvo byder nemlig på en køredynamik, som jeg tror, vil charmere selv den mest rummelighedssøgende familiefar. Bekymringer glemt I løbet af få minutter har han glemt alle bekymringer om, hvorvidt barnevognen skal skilles i atomer, for at kunne være i bagagerummet og i stedet leder han febrilsk efter endnu en serie sving, hvor han kan prøve V60'ens grænser af. Vi kører V60 med Volvos nye downsize'de motor. Det vil sige en 1,6-liters benzinmotor med enten 150 eller 180 hestekræfter. Desværre er testbilen med automatgear, og det slører lidt af oplevelsen af Volvo's nye motor, der senere vil blive bredt ud til de fleste modeller. Det umiddelbare indtryk af udgaven med 180 hestekræfter er dog, at den leverer godt moment i det brugbare område og mon ikke, at versionen med 150 hestekræfter vil række til de fleste. Hård i opsætningen Afstemningen af fjedre og dæmpere er dog så stenhård, at bilen på ujævne veje bliver trættende i længden. Her er Volvos ingeniører gået over stregen i bestræbelserne på at skabe den ultimative sportslige oplevelse. Det virker lidt som om, at Volvo er ved at begå den samme fejltagelse, som Audi for en del år siden begik med deres stenhårde undervogne, hvor ingeniørerne havde finpudset køredynamikken på en pandekage jævn asfalt uden skelen til, hvordan virkelige veje er fyldt med huller, skarpe brønddæksler og ujævne overflader. Desværre var der ved præsentationen ikke lejlighed til at prøve bilen med komfort-undervogn. Foruden de to standardchassiser, kan bilen leveres med aktiv undervogn, FOUR-C, der er elektronisk styret og som via en stribe sensorer selv justerer støddæmperne, så de afspejler vejens beskaffenhed. Bremser for fodgængere Bilen er spækket med avanceret sikkerhed og nyt er, at man kan tilkøbe Pedestrian Detection. Systemet er i stand til at opdage en fodgænger, der træder ud foran bilen. Hvis føreren ikke reagerer hurtigt nok, bremser bilen selv. Kamera-hjælp Pedestrian Detection består af en radarenhed indbygget i bilens kølergrill, et kamera foran bakspejlet og en central styringsenhed. Radarens opgave er at opdage et objekt foran bilen og vurdere afstanden. Kameraet identificerer objektet. Funktionen er også programmeret til at reagere på forankørende, der ikke bevæger sig eller bevæger sig i samme retning. Systemet kan opdage fodgængere over 80 cm højde og teknologien er bygget efter samme principper som et menneskeøje, og som et øje kan kameraet også fungere dårligere under visse lysforhold, som f.eks. i mørke og i dårligt vejr. Merprisen i forhold til en S60 er 15.000 kr. og de første udgaver af V60 er i Danmark medio november. Billigste V60 bliver Drive-modellen med 115 hk, der kommer til at koste 430.000 kroner, når den kommer til foråret.