Svensk muskelbundt

Volvo V70 D5 gør det forståeligt, at Tom K. kører dieselracer

2
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Merer førervenligt kan det næsten ikke blive. Velindrettet instrumentborde og fremragende siddeforhold.

Da brødrene Bisp for efterhånden mange år siden lancerede udtrykket ”Voldsom Volvo”, var der bestemt ikke tænkt på en personbils-diesel. Men en tur i Volvo V70 D5 med 185 hk motor kalder uvilkårligt udtrykket frem. Den er en voldsom Volvo. Men bestemt også kultiveret. Med dens 185 hestes dieselmaskine under hjelmen kan man køre politisk, svensk korrekt med adstadige accelerationer eller spille med musklerne i agressiv sydlandsk stil. Så oplevelsen med den heftige diesel-Volvo giver større forståelse for, at Tom Kristensen skal køre LeMans i en dieselracer. Moderne diesel er nemlig mere end en stor overarm til det seje træk - den leverer også lynhurtige accelerationer - både fra start og mellemaccelerationer. Med andre ord er den ikke blot muskelstærk - den er også omdrejningsvillig. V70’eren med med den store dieselmaskine klarer paradedisciplinen 0-100 km/t på 8,5 sek. og topfarten er opgive til 225 km/t. Men det er dog kræfterne til mellemaccelerationer, der imponerer mest - og er mest værdifulde i den daglige kørsel. De er nemlig med til at fuldende billedet af en bil, der i sjælden grad er afslappende at køre. Volvo V70 er ikke en ”vauw-bil” - hverken på grund af udseende eller køreegenskaber - men et køretøj, man befinder sig sjældent godt i - fra den tryghed der ligger i at vide, at bilen er mere sikker end fleste og til komfort og overlegen motorkraft, der klarer enhver situation. Skal man hurtigt og sikkert overhale et lastvognstog, ja, så er det blot at trykke på speederen. Selv i 6. gear. Her behøver man yderst sjældent geare ned. For V70 D5 har et moment på 400 Nm ved blot 2000 omdr. - til sammenligning præsterer Volvo V70 i benzin-topversionen, den 260 hestes T5, ”kun” et moment på 350 Nm. Økonomisk Under kørsel på landevej og motorvej er dieselen i øvrigt mindst lige så støjsvag som benzin-maskinerne, og brændstof-økonomien er imponerende god - bilens størrelse og motorens mange muskler taget i betragtning. Volvo opgiver 14,7 km/l ved blandet kørsel - under testen landede den på 14,3 km/l. Og en længere testtur udelukkende på landevej og motorvej - ja, da præsterede den imponerende 15,4 km/l. Volvo V70, som vi tidligere har test i benzinudgave, er som model efterhånden lidt bedaget, men dens næsten tidløse, ærke-svenske design gør, at den ikke forekommer gammeldags. Dyr fornøjelse Og løbende tekniske nyskabelser gør V70 helt opdateret, så den ikke mindst rent sikkerhedsmæssigt ligger i overhalingsbanen. Køreegenskaberne er ikke klassens mest dynamiske, men til gengæld sikre og pålidelige - og ukomplicerede. Men alting har sin pris. V70 er dyr. I Sverige er bilen godt nok et kæmpehit blandt børnefamilierne - men svenskerne betaler også meget mindre for den. Herhjemme forbliver den drømmebil for de fleste børnefamilier. I billigste version koster V70 470.595 kr. - og testbilen 615.295. kr. Eller rettere omkring 820.000 kr. Der var nemlig ekstraudstyr for omkring 195.000 kr. i den - for det koster nemlig kassen i en Volvo. Et par eksempler: Navigerinsganlæg 48.000 kr. og radio/musikanlæg 29.000 kr. Men total dejlig, det er Volvo V70 D5.