Turisme

Svensken budt velkommen med røde pølser

Skævt indslag skal give positiv omtale i det svenske. Handelslivet i Frederikshavn er hårdt ramt men forsøger at vende den negative tendens

1
Galleri - Tryk og se alle billederne.

Stena carisma skød torsdag 14. maj gang i sæsonen mellem Frederikshavn og Göteborg. Alle passagerer blev i land budt på en gratis rød pølse med brød. Foto: Kurt Bering

FREDERIKSHAVN:Turismen i Frederikshavn har det seneste år lidt et voldsomt knæk. Næsten 200.000 færre svenske og norske turister besøgte byen i 2008 i forhold til 2007. Turisterne kommer ikke længere af sig selv, og det får handelsforeningen Frederik, turistforeningen og Stena Line til at iværksætte en offensiv for at vinde nordboerne tilbage. Gratis pølser til svenskerne Et af de første tiltag kom torsdag 14. maj, da hurtigfærgen Stena Carisma indledte sin sæsonrute mellem Göteborg og Frederikshavn. Passagerne blev budt velkommen til Nordjylland på utraditionel vis. Før svenskerne overhovedet satte sin fod på fast dansk jord blev de ved gangbroen ved HavneSuper tilbudt en gratis rød pølse med brød. Lena og Michael Dahlgren fra Göteborg var blandt de passagerer, som tog imod tilbuddet. - De smager jo godt og det er skægt, men det er ikke derfor, vi er kommet, siger Lena Dahlgren. Sjove indslag ikke nok Folkene bag det skæve indslag er udmærket klar over, at gratis pølser alene ikke sælger Frederikshavn som turistmål. Det fortæller Helle Nørgaard Pedersen, handelschef i handelsforeningen Frederik. - Det ville være at stikke blår i øjnene at tro, de kommer valfartende hertil på grund af røde pølser, men vi er nødt til at gøre noget. Hun bakkes op af turistchef i Frederikshavn, Pauli Jørgensen: - Det er en måde at lave markedsføring på, som forhåbentlig medfører sjov omtale i Sverige. Pauli Jørgensen understreger, at der er flere andre projekter i gang. Heriblandt frokosttilbud til turister, som tager på miniferier for at spille golf i Frederikshavn, hvor banen er bedre og sæsonen længere end i hjemlandet. Turistforeningen har forlængst indset alvoren og fokuserer nu på at udnytte, udvide og informere om eksisterende tilbud. For eksempel på turistsuccesen Palmestranden, som inden længe får sin egen restaurant. Valutaslangens død HavneSuper, hvor de røde pølser blev uddelt, var tidligere et tilløbsstykke for grænsehandlende. Den fordelagtige placering lige ved gangbroen til og fra færgen betød, at kunderne bogstaveligt talt blev ført lige ind i løvens hule, hvilket gav gangbroen tilnavnet "valutaslangen". En stor del af den naturlige strøm af kunder på Havnesuper, og i Frederikshavn generelt, er dog forsvundet, og det er der flere grunde til. EU's beslutning om at afskaffe det toldfrie salg gav den første kæberasler. En flyvende springskalle er finanskrisen, hvor specielt valutaen i Sverige er hårdt ramt. Dernæst fik handelslivet en mavepuster af rang, da Color Line flyttede færgeruten Frederikshavn-Oslo til Hirtshals. 200.000 færre turister Flytningen kan mærkes i Frederikshavn. Et fald på 164.000 norske turister kan knyttes direkte til den manglende færge. Konsekvensen er et samlet fald på næsten 200.000 turister på bare et år og en mistet millionomsætning. I januar meddelte det legendariske Damsgaard Supermarked, at de måtte lukke. Supermarkedet var ligesom HavneSuper i mange år synonym med grænsehandel. På førstedagen af Stena Carismas sæson valgte kun en lille del at tage imod de gratis pølser. Dem, der gjorde, havde dog kun positivt at sige, da de først havde lagt de mistænkelige ansigtsfolder på hylden. Projektet med de røde pølser kører hele maj og juni hver dag frem til klokken 20.