Svigter voksne med DAMP

Det er ikke kun børn, der kan få DAMP. Flere og flere voksne lider også af sygdommen, som blandt andet betyder, at de har meget svært ved at koncentrere sig. Og hidtil har der ikke været megen hjælp at hente.

- Erfaringerne viser desværre, at der ofte ikke er noget, vi kan tilbyde dem, når de er færdige med folkeskolen, siger viceforstander på Nordjyllands Amts specialskole for voksne, Bo Rødvig. - Derfor er der en stor del, som falder udenfor det traditionelle arbejdsmarked og bliver kriminelle eller misbrugere, og vi ser også mange, som er dybt ensomme, forklarer han. Specialskolen for voksne har siden 1. august haft en klasse for unge og voksne med DAMP, og ifølge Bo Rødvig falder tilbudet virkelig på et tørt sted. - Man kan i hvert fald sige, at vi fylder et hul, som der ikke rigtigt er andre, der har haft øje for. Vi tilbyder dem både en faglig og en kompenserende undervisning, men der lægges også stor vægt på almindelige sociale færdigheder, som gør, at de kan begå sig i samfundet bagefter, forklarer han. Ifølge Bo Rødvig er der ikke noget præcist tal for, hvor mange unge og voksne i Nordjylland, som lider af DAMP. Diagnosen var ikke så udbredt tidligere, og derfor er mange måske ramt uden at vide det. - Men det betyder ikke, at de har det nemmere, understreger Bo Rødvig. - Hvis man har svært ved at koncentrere sig, bliver det f.eks. nemt uoverskueligt at tage kontakt til banken eller sagsbehandleren, og der kan også være store problemer på hjemmefronten, forklarer han. DAMP-klassen, som ligger i forbindelse med specialskolen i Nørresundby, er en af de første i landet. Foreløbig er der kun fire elever, men skolen regner med, at der kommer flere henad vejen. - Når de er færdige her, skulle de gerne kunne klare sig på egen hånd, siger Bo Rødvig. - Vi følger dem i et år, efter de er gået ud, men på længere sigt vil vi gerne gøre tilbudet to-årigt, fortsætter han. Ifølge Bo Rødvig handler det blandt andet om at skabe et fungerende netværk, og er der mulighed for det, skal eleverne også have et job. - Det afhænger selvfølgelig af, hvor svært et handicap, man har. Kravene skal også være realistiske, og derfor arbejder vi først og fremmest med at få dem til at tro på sig selv, forklarer han. Undervisningen på specialskolen er tilrettelagt som et helhedstilbud, der både består af kompenserende specialundervisning, hensyntagende faglig undervisning og socialpædagogisk opfølgning. Og det koster kommunerne omkring 192.000 kroner at have en elev på skolen. - Men jeg mener ikke, man kan gøre det op i penge, siger Bo Rødvig. - På længere sigt sparer samfundet måske penge til kriminalforsorg eller aktivering, og så får vi forhåbentlig også en masse glade mennesker, der kan biddrage positivt til samfundet.