EMNER

Syge må vente ti måneder på svar på en klage

Skandaløst og uværdigt, lyder kritikken fra interesseorganisationer

Arkivfoto: Mads Jensen, Scanpix

Arkivfoto: Mads Jensen, Scanpix

HELE LANDET: Hvis syge og socialt udsatte danskere er uenige i en afgørelse, som deres kommune har truffet og vil klage, så skal de væbne sig med tålmodighed.

Den forventede ventetid på at få en klage behandlet i Ankestyrelsen er nemlig nu omkring ti måneder i gennemsnit. Det forarger en række interesseorganisationer, hvis medlemmer ofte har brug for akut hjælp, og derfor oplever stor magtesløshed over den lange klagekø. Det skriver Ekstra Bladet.

- Det synes jeg er fuldstændig skandaløst. Det er systemerne, når de er værst - og det må menneskene så betale for, siger Jørgen Lenger, der er udviklingschef i Muskelsvindfonden til Ekstra Bladet.

Forringet livskvalitet

Mange af hans medlemmer oplever den lange ventetid som en klar forringelse af deres livskvalitet.

- For når mennesker med muskelsvind søger om hjælp, er det jo fordi, de har et behov. Og de vinder også ofte ankesagerne, hvilket gør det så meget mere urimeligt, at de skal vente så længe.

Ankestyrelsen har ellers en målsætning om at sagsbehandlingstiden skal være under et halvt år. I 2012 var ventetiden da også i gennemsnit på mindre end seks måneder.

Køen er blevet længere

Dengang blev klagerne behandlet af de sociale nævn, som regeringen nedlagde sidste år og gav opgaven med klagerne til Ankestyrelsen. Siden er køen kun blevet længere og længere. Først i slutningen af 2016 forventer styrelsen at nå sit mål:

- Det billede, der står tilbage for os, er, at der i dag er nogle urimeligt lange ventetider. Det er meget bekymrende og uværdigt, siger underdirektør i Ældre Sagen Michael Teit Nielsen til Ekstra Bladet.

- Derfor har Ældre Sagen også i forbindelse med forhandlingerne om finansloven opfordret alle partier i Folketinget til at bevilge nogle penge til området.

Flere medarbejdere

Hos Ankestyrelsen, der har ansvaret for klagebehandlingen, skriver afdelingschef Merete Pantmann i en mail til Ekstra Bladet, at de har taget en række initiativer for at forkorte ventetiden:

- Da vi overtog sagerne fra de sociale nævn og beskæftigelsesankenævnene iværksatte vi en række initiativer, og organiserede sagsbehandlingen i specialiserede team for at sikre både høj kvalitet og effektivitet.

- Vi ansatte også nye medarbejdere. Samlet set har vi udvidet medarbejderstaben, men det tager tid at få oplært nye medarbejdere i rutinerne, skriver hun.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.