Hospitaler

Sygehus jagter stjernedrys

Cheflæge vil ruste Sygehus Thy-Mors til fremtidens konkurrence om patienter og personale

Cheflæge Ole Mygind - her i snak med nogle af de ansatte - vil gerne, at Sygehus Thy-Mors tilkæmper sig en ekstra stjerne. Arkivfoto: Peter Mørk

Cheflæge Ole Mygind - her i snak med nogle af de ansatte - vil gerne, at Sygehus Thy-Mors tilkæmper sig en ekstra stjerne. Arkivfoto: Peter Mørk

NORDJYLLAND:Med tre stjerner af fem mulige ligger Sygehus Thy-Mors i klasse med gennemsnittet af både de nordjyske og samtlige sygehuse i hele Danmark. Men det vil cheflæge Ole Mygind ikke lade sig nøje med. Han satser på, at Sygehus Thy-Mors generobrer den fjerde stjerne, som sygehuset i en periode var i besiddelse af, men mistede igen i foråret 2008. - Jeg er overbevist om, at kommende generationer af patienter i stadig højere grad vil vælge og vrage, når de skal indlægges til behandling på et sygehus. I den forbindelse er antallet af stjerner til de enkelte sygehuse vigtig, for det er noget af det, patienterne bedømmer sygehusene på, siger han. Karaktergivningen foretages af sundhedsstyrelsen efter et pointsystem, hvor hvert enkelt sygehus blandt andet måles på fysiske rammer, hygiejneindsats og patienternes tilfredshed. Ifølge Ole Mygind er Sygehus Thy-Mors tre point fra at tilbageerobre den fjerde stjerne, som vil bringe sygehuset tilbage til den absolutte elite i Danmark. Kun Vejle Sygehus kan i øjeblikket bryste sig af fire stjerner. - Vi arbejder hele tiden på at forbedre os. Ledelserne ude på sygehusets enkelte afdelinger før løbende resultaterne at vide, og vi giver nogle bud på, hvor der er basis for forbedringer, så vi kan nå op på fire stjerner. Sygehus Thy-Mors satser blandt andet på at forbedre ordningen med en kontaktperson til hver enkelt patient for at opnå endnu en stjerne. Ole Mygind mener også, at sygehuset kan erobre yderligere et point ved at blive bedre til at henvise ventende patienter til andre sygehuse. - Som udgangspunkt tror jeg nok, at mange fagfolk på sygehusene synes, at denne form for karaktergivning er noget underligt noget. Men det er helt sikkert noget, vi bliver nødt til at vænne os til, og som vil få endnu større betydning fremover for rekruttering af både patienter og dygtigt personale. - For nogle år siden synes fagfolk på sygehusene jo også, at det var noget mærkeligt noget, at sygehusene pludselig skulle måles og sammenlignes på produktivitet. I dag er det en helt naturlig ting, tilføjer cheflægen på Sygehus Thy-Mors. Et af de negative tal, der springer i øjnene på sygehuset i det sydvestlige hjørne i Region Nordjylland, er "skade ved operation". Her oplever 9,2 procent af de opererede patienter på Sygehus Thy-Mors, at et eller andet er gået galt. På de øvrige sygehuse i Nordjylland er det fire-seks procent, der har den oplevelse. - Men bare det, at en operation bliver udsat en enkelt dag, kan en patient opleve som at noget er gået galt. Derfor er god information til patienterne meget vigtig i denne sammenhæng, og det skal vi gerne blive bedre til, bemærker Ole Mygind. Fem stjerner anser Ole Mygind næsten som uopnåelig. Men hvis det en skønne dag skulle lykkes for Sygehus Thy-Mors at komme helt derop, er han sikker på, at sygehuset vil være sikret både dygtigt personale og patienter nok. - For både personale og patienter vil med garanti automatisk søge til sygehusene med de fleste stjerner, forudser cheflægen i Thisted.