Hospitaler

Sygehus Vendsyssel goddag

Arbejdet i informationen er et tydeligt bevis på, at der sker meget på Sygehus Vendsyssel i Frederikshavn

1
Galleri - Tryk og se alle billederne.

Ann-Marie Fick er en af de første, man møder, når man kommer ind i den store forhal på Sygehus Vendsyssel i Frederikshavn. Hun varetager nemlig opgaverne i Informationen, hvor en stor del af tiden som her går med at besvare telefonopkald.

FREDERIKSHAVN:Duuuuut…. en lyd, der minder om den man hører i telefonen, når man ringer op til andre, lyder igen, igen, igen og hundredvis af gange denne mandag i Informationen på Sygehus Vendsyssel i Frederikshavn. Lyden indikerer, at der er nogen, der ringer, og en af dem, der tager telefonen, er Ann-Marie Fick, som snart har arbejdet på sygehuset i Frederikshavn i 20 år. - Sygehus Vendsyssel goddag, siger hun med venlig stemme. - Et øjeblik, siger hun og taster et nummer og stiller om. Og det går hurtigt. Ann-Marie Fick kan alle afdelingernes numre udenad. - Skulle det knibe med numre på de ansatte, så slår jeg bare op på omstillingsapparatet, siger Ann-Marie Fick og peger på computerskærmen. Her kan hun også se, hvor mange der venter i kø på telefonlinien, og der er næsten altid tryk på. - I hvert fald i dagtimerne. Der er det svært at nå meget andet end at passe telefonen, siger Ann-Marie Fick, der også har til opgave at tage hånd om ind- og udgående post og efter receptionens lukketid at melde de patienter, som har tid til en røntgenundersøgelse. Og så er der lige det med mad og drikke. Det foregår ikke på bestemte tidspunkter, men når der bliver en pause mellem telefonopkaldene. Blæksprutter De ansatte i informationen skal vide stort set alt om sygehuset. Hvilket plan afdelingerne er på, hvilken vej, man skal gå, hvis man skal have taget blodprøver, hvad man skal gøre, hvis man tror at sygehuset har en åben skadestue og mange, mange andre ting. Og så er der også mange, som bare gerne vil snakke lidt, så selv om telefonen nogle gange kimer på højtryk, så er det bare om at holde tungen lige i munden og have overskud til at give en kommentar og et smil med på vejen også. - Jeg kan huske, da vi i gamle dage sad på et kontor længere ned, hvor vi sad i sådan et glasbur.Der kunne man godt føle sig mutters alene i aftentimerne, men sådan er det ikke at sidde her i forhallen, siger Ann-Marie Fick, der ikke lader sig påvirke af den megen trafik omkring hende. - Det er faktisk derfor, at jeg elsker det her job. Jeg møder jo utrolig mange mennesker hver eneste dag. Så jeg vil ikke bytte, siger hun, mens telefonen for Gud ved hvilken gang i dag igen kommer med et ”duuuuuut”…. - Jeg tør slet ikke sætte noget tal på, hvor mange opringninger, der er om dagen. Men det er mange, siger Ann-Marie Fick. Det samme gælder for Kirsten Larsen, der sidder ved siden af. Kirsten Larsen passer kørselskontoret, og hun er endnu sværere at komme i snak med, for hendes telefon ringer stort set konstant. Kørsel spænder vidt - Kørselskontoret, Kirsten Larsen…Ja, goddag…. Ja. Hvornår skal hun være til undersøgelse? Hvad er personnummeret?…. Er der tale om liggende eller siddende transport?. Har hun nogle hjælpemidler med?….Er der ledsager med…. Nå ja, så kan du gå hjemme og nyde det gode vejr…. Mens Kirsten Larsen modtager oplysningerne taster hun dem ind i sit computersystem. - Så har jeg en vogn til klokken 9 i morgen…. selv tak, farvel Kirsten Larsen kan herefter trække den næste på telefonlinien. For med computersystemet er transporten nu allerede både planlagt og booket. - Det var ikke som dengang vi sad med papirer. Det her går meget hurtigere, og så kan vi også se, hvem der kører hvor og hvornår, og det er en stor fordel, for så kan vi kombinere nogle af kørslerne, siger hun. Men nu er det ikke kun patienttransport, Kirsten Larsen skal have styr på. Der er nemlig også transport af prøver til laboratoriet, instrumenter og hjælpemidler. Og så er det Kirsten Larsens opgave at holde styr på de boliger sygehuset har til blandt andre læger- og sygeplejersker. - Så det er bestemt ikke kedeligt, siger Kirsten Larsen, inden hun igen tager telefonen.