Symbolske babelstårn i skulpturparken

Per Kirkebys værker har fået selskab i skulpturparken. privatfoto

Per Kirkebys værker har fået selskab i skulpturparken. privatfoto

AARS:Vesthimmerlands Gymnasium har en god og lang tradition for kunst i omgivelserne. Og netop i disse dage får værkerne af bl.a. Per Kirkeby selskab. Nogle himmelstræbende skupturer af bambus er blevet indlemmet i skulpturparken. Hver og én er lavet af skolens elever på en aktivitetsdag, hvor klasserne dystede mod hinanden. Ud over idrætsfaglige discipliner som klassemarathon, fodbold, hockey, basketball, ultimate, volley og Lacrosse fik eleverne også som opgave af billedkunstlærerne at bygge et babelstårn. Det blev et tæt opgør. Men da det kom til vurderingen af kunsten fandt dommerne, at æstetikken og idéen bag 3.g’ernes løsning af opgaven var den mest spændende. Hvor den oprindelige myte om babelstårnet mest handler om menneskenes overmod i forhold til Gud og om indbyrdes strid og sprogforbistring mellem folkeslagene, er 3.g’ernes vinderbidrag nemlig mere et symbol på fordragelighed og kommunikation på tværs af forskelligheder. De forskellige farvestrålende flag, som hænger side om side på dette babelstårn, signalerer således, at det internationale samarbejde prioriteres højt på VHG. Det slår helt præcist i gennem i denne tid, hvor der er besøg af venskabsgymnasier fra Skt. Petersborg, Sicilien og Holland. - Fælles for disse udvekslinger er, at det på trods af sprogbarrierer lykkes at samarbejde omkring konkrete undervisningsforløb og uden for skoletiden at dele fælles oplevelser, fortæller Jørgen Jørgensen, Vesthimmerlands Gymnasium. Skolens målsætning om at være med til at bygge bro mellem forskellige kulturer kommer også til udtryk ved, at en del lærere er engagerede i forskellige netværk, skolen som Unesco-skole er med i. I næste uge tager Peter Westergaard og Kirsten Svejstrup Sørensen således til Tyrkiet på en studietur til Istanbul og Izmir. - Det er et forsøg på også at inddrage det store land på kanten af Europa i rækken af VHG’s samarbejdspartnere, oplyser Jørgen Jørgensen. Turen er et studium i tyrkisk kultur og historie, der skal bruges i undervisningsøjemed, men et mål med rejsen er også at få etableret kontakt til en skole i landet, som gymnasiets elever kan indgå i et projektsamarbejde med. Desuden er VHG som den ene af to danske Unesco-skoler netop blevet udvalgt til at deltage i projekt ”Interkulturel Dialog”, der foregår inden for EURO-MED samarbejdet