Ét apparat til det hele

Flemming Junker
Et nedbrud hos TDC i Storkøbenhavn skaber store problemer for mediernes valgdækning. Arkivfoto.
EMNER 2. december 2007 05:00

AALBORG: I en ikke ret fjern fremtid vil det være slut med telefoner, der med en ledning er forbundet til et stik i væggen. Vi vil i stedet alle have små bærbare apparater, men de vil fungere helt anderledes, end mobiltelefonerne gør i dag. Det vurderer Jens Alder, øverste chef for TDC: - Hvorfor skal jeg egentlig både have en mobiltelefon og en telefon på mit skrivebord på arbejdspladsen? Og hvorfor går mobilsamtaler via mobilnettet, når jeg er hjemme, hvor jeg også har en bredbåndsforbindelse? - Det billede, jeg har af fremtiden, går ud på, at vi alle har et lille bærbart apparat, som er vores arbejdstelefon, når vi er på jobbet, som er mobiltelefon, når vi er udendørs, og som er bredbåndstelefon, når vi er derhjemme. Den kobler automatisk op på de forskellige net, men vi bruger det samme apparat til det hele, filosoferer Jens Alder. Alt smelter sammen Han mener, at der ikke vil gå ret mange år, før børn kan finde på at spørge om forskellen på fastnet og mobilnet, fordi det hele vil smelte sammen og alt blive formidlet via antenner: - Hos TDC er vi der ikke helt endnu. Men det kommer, slår han fast. Målet for Jens Alder er, at alt bare skal virke alle steder: - Alle tjenester skal virke på alle apparater. Tv ikke bare på fjernsynet og på computeren, men også på mobilen. Og alt skal synkronisere sig med alt helt automatisk. Når vi tager billeder med vores mobiltelefon, skal de automatisk lægge sig på nettet, hvorfra vi uden videre skal kunne se dem på vores tv-apparat eller vores computer. - Samtidig skal det også være sådan, at når vi køber et nyt apparat, skal det automatisk synkronisere sig med de øvrige ting, vi har, og de ting, vi har lagret på nettet. - Det kan ikke lade sig gøre endnu, men det kommer. - Og så skal apparaterne i øvrigt være udstyret med nogle fornuftige batterier, hvilket er et punkt, der halter bagefter. Netop udviklingen inden for telefoni er baggrunden for, at TDC er på vej til at miste sin kerneforretning, altså formidling af samtale via kobber- og fibernet: - Nogle af vore kunder holder simpelthen op med at have fastnet og nøjes med mobilen. Andre skifter fastnettelefonen ud med en bredbåndsforbindelse. Og så er der dem, der beholder fastnettelefonen, fordi de altid har haft den, men uden at bruge den ret meget. - Tilsammen betyder det, at vi er på vej til at tabe en omsætning på fire-fem milliarder kroner, som vi skal hente ind andre steder i løbet af seks-syv år. Enorm udfordring - Det er en enorm udfordring, som skærpes af, at markedet som sådan ikke vokser, og at priserne samtidig falder. Det betyder, at vi må reducere antallet af arbejdspladser, øge kvaliteten og få alle vores opgaver, tjenester og ydelser til at spille sammen i alle detaljer, siger Jens Alder. Han oplyser, at mens antallet af fastnetlinier falder hastigt, vokser TDCs omsætning på bredbånd, mobiltelefoni og kabel-tv.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...