Retspleje

Taber sag om tilbagekøbsgarantier

KØBENHAVN:Tilbage i 1991 lokkede Service-Ringen, Fona og Tæppeland kunderne ind i butikkerne med kampagnen "Køb nu og få pengene tilbage om 10 år". Flere forbrugere har dog brokket sig over, at de rent faktisk ikke kunne få pengene tilbage på eksempelvis køleskabet, der blev købt til familiens hus. Men Østre Landsret slog onsdag fast, at forretningerne har lov til kun at ville udbetale pengene til den person, der har skrevet under på garantibeviset. I de tilfælde, hvor personen er død eller ægtefællen flyttet efter en skilsmisse, skal butikkerne ikke give pengene retur til den efterladte - selvom købet oprindeligt var foretaget i en fælles husstand. Landsrettens begrundelse for dommen er, at det rent faktisk fremgik af reglerne for tilbagebetaling, der fulgte med garantibeviset, at tilbagebetalingsgarantien var personlig og ikke kunne overdrages til andre. Det er Forbrugerrådet, der kørte sagerne på vegne af tre forbrugere, som ikke kunne få deres penge retur. - Retten er klar og tydelig om, at indløsning af garantibeviset kun kan foretages af underskriveren. Men det fremgik ikke af markedsføringen af konceptet tilbage i 1991. Med varer som vaskemaskiner, fjernsyn eller gulvtæpper er det i realiteten tilfældigt, om det er manden eller konen i en husstand, der køber dem. Forbrugerne har købt varerne i god tro om, at alle i den husstand, varen blev købt til, kunne indløse garantibeviset. At det kun er underskriveren, er én af de ting, der har stået med småt, forklarer Forbrugerrådets jurist Sonny Kristoffersen. Østre Landsrets begrundelser for, at forretningerne ikke skal betale pengene retur, er blandt andet, at det fremgår af de nærmere betingelser på tilbagebetalingsbeviset, at: - Krav, der gøres gældende af andre end ansøgeren personligt, bliver afvist. - Registreringen er personlig og tilhører den person, der underskriver, og kan ej overdrages til andre. Forbrugerrådet overvejer nu, om afgørelsen skal ankes til Højesteret, selvom landsrettens dom er klar. - Forbrugerklagenævnet, hvis formand er højesteretsdommer, er enig i vores synspunkt. På baggrund af det vil vi nu overveje, om vi skal anke afgørelsen til Højesteret, siger Sonny Kristoffersen. Ifølge Forbrugerrådet kommer landsrettens afgørelse til at berøre omkring 100 forbrugere, hvis klagesager siden 2001 har ligget i Forbrugerklagenævnet og ventet på en endelig afgørelse. Tilbage i 2001 vendte omkring 85 procent af kunderne i Service-Ringen tilbage til butikken med deres tilbagekøbsgarantier. Dermed blev markedsføringsfidusen til et større økonomisk mareridt for butikskæden, der siden har udbetalt omkring 120 millioner kroner til mindst 20.000 kunder. Og for at gøre skaden lidt mindre nægtede butikkerne at udbetale penge til to enker efter mænd, der i 1991 købte hårde hvidevarer i kæden. Også en fraskilt kvinde er blevet nægtet penge med den samme begrundelse, nemlig, at det ikke var hende, der i sin tid underskrev beviset. De tre kvinder mener dog, at de er i deres gode ret til at få penge, fordi de også var købere, og at det var en tilfældighed, at det var deres mænd, der skrev under på tilbagekøbsbeviserne. /ritzau/