Skolevæsen

Tabu skal brydes ned

- Jeg håber, vi på døgnet kan få skabt konsensus om, at ikke alle skal være professorer. At man skal være stolt af at være faglært. At det er alle, der skal være idéskabende og være med i fremtiden. At fremtiden ikke kun er for akademikere på Slotsholmen, men også for skolebørnene i Sæby, siger Tina Nedergaard om sit første kernepunkt til diskussionerne med de syv andre i næste uge.

- Der er så mange, der fravælger at uddanne sig, at vi i skolen må have gjort et eller andet ved deres arbejdsglæde. Det er som om, mange af dem ikke glæder sig over at lære nyt. Og det går ikke, uanset hvilket job man ønsker sig i fremtiden, siger Tina Nedergaard, som ønsker en ændret indstilling i såvel skolen som hele samfundet. - I dag præmierer skolen - og samfundet, de stille og boglige, der gør, som der står skrevet og bliver sagt. Det efterlader en alt for stor mængde børn uden sejre i skolen, og giver dem ikke hverken evner eller lyst til at uddanne sig til gavn for samfundet, fastslår hun, som derfor ønsker større synlighed for andre kompetencer som de håndværksmæssige og de mere personlige. - Forældrene må også på banen og sørge for at lære børnene almindelig opførsel. Jeg lyder jo som en gammel kone, men jeg mener ikke, de unge i dag er opdraget ordentligt, og så kan de jo ikke det nødvendige samarbejde, som kræver respekt, siger Tina Nedergaard. For at alle børn skal have de bedste muligheder for at blive dygtige og kreative på deres felt, kræver det, at man klart og kynisk kan se, hvad de er gode til. Og det vil volde problemer herhjemme, mener hun. - Det er et tabu i Danmark, at nogle er dygtigere end andre, at vi har forskellige evner. Det må vi gøre op med, ellers kan vi ikke støtte børnene, der hvor de har behov, og så kan de ikke blive de idemagere, samfundet har brug for, siger Tina Nedergaard.