Brønderslev

Takststigning dyr for folk med alarmanlæg

Anlæg med opkobling til fastnet er blevet meget dyrere i drift

1
Galleri - Tryk og se alle billederne.

Et anlæg kan sættes op til at give besked, hver gang det aktiveres og deaktiveres, og så kan TDC's takststigning blive dyr.

TDC har hævet opkaldsafgiften på fastnettet til mere end det firedobbelte, og det har gjort det langt dyrere at have sit hjem beskyttet med et alarmanlæg, der fungerer via fastnettet. - For vores vedkommende kan telefonregningen alene for brugen af alarmanlægget godt løbe op i omkring 1800 kroner om året oven i alarmabonnementet, og det er jo penge, vi godt kan bruge til noget andet, siger Oluf Hedegaard, Brønderslev. Han vil gerne gøre andre opmærksom på konsekvensen af TDC's takstændring, der drejer sig om, at opkaldsafgiften er hævet fra 23 øre til en krone pr. opkald: - Vores anlæg ringer typisk op fem-seks gange pr. dag, for det sker, hver gang vi forlader huset og sætter alarmen til, og når vi kommer hjem igen. Desuden sker der en kontrolopringning en gang i døgnet, fortæller Oluf Hedegaard. Kunden betaler selv Peter Folman, marketingkoordinator hos Dansikring Direct, bekræfter, at kunden selv betaler telefonforbruget, hvis man har et alarmanlæg med opkobling til fastnettet: - Men det gælder mest for ældre anlæg. I dag laver vi stort set kun anlæg, der kører via mobilnettet. Kun hvis kunden insisterer på at få en fastnetopkobling, eventuelt som et sikkerhedsmæssigt supplement til mobilopkoblingen, laver vi det. Har man et anlæg med opkald via mobilnettet, er udgiften til opkaldene inkluderet i abonnementsprisen. Ifølge Peter Folman kalder Dansikring Directs anlæg automatisk op til centralen en gang i døgnet: - Hvor det tidligere udløste en telefonudgift på knap syv kroner pr. måned, er det nu cirka 30 kroner, siger han. Oluf Hedegaard i Brønderslev oplyser, at mens hans system som nævnt var sat op til at melde tilbage til centralen, hver gang familien forlod eller kom tilbage til huset, har han nu fået det ændret, så systemet kun foretager det ene sikkerhedsmæssige opkald pr. døgn. Kalder op en gang i døgnet Hos Dansikring Direct er det også almindeligt, at systemerne hos privatkunder kun kalder op en gang i døgnet, men de kan godt indstilles til opkald, hver gang de slås til eller fra, hvilket mange erhvervskunder ifølge Peter Folman benytter sig af. Under alle omstændigheder råder Oluf Hedegaard folk, der har alarmanlæg med fastnetopkobling, til at se på de muligheder, der måtte være for at minimere telefonregningen.

Forsiden