Hjørring

Taktisk spil om butikscentre

Detailbutikkerne i Hjørring overvejer butikscentre - men gør det i det skjulte

HJØRRING:På overfladen sker der absolut intet i sagen om det kommende butikscenter i Hjørrings midte - Metropol Hjørring City Center. Men under overfladen er der masser af aktivitet og spørgsmål - for hvilke butikker skal flytte ind i centret, hvad koster det at bo til leje, hvor mange helt nye butikker kommer der til byen - og hvor stor en procentdel af butiksarealet skal egentlig være udlejet, før byggeriet tager sin begyndelse. Alt i alt en stribe spørgsmål, der ikke umiddelbart findes svar på - i hvert fald ikke i offentligt regi. Kortene holdes nemlig særdeles tæt ind til kroppen hos både detailhandelen i Hjørring og hos Braaten+Pedersen, som står for udlejningen. - Næsten alle butiksindehaverne er på tæerne i øjeblikket, men ingen melder klart ud om de vil ind i centret, siger formanden for Hjørring Handelsstandsforening, Tom Barnbæk, som heller ikke vil melde klart ud. Problematikken er klar nok - kommer der et center i den ene ende af byen, hvad sker der så med kunderne. - Det er det helt store spørgsmål - nemlig trafik- og kundemønsteret i Hjørring efter et eller to nye butikscentre, siger Tom Barnbæk. Pris til forhandling En anden faktor, som lukker munden effektivt på mange butiksindehavere, er prisen for at leje sig ind i Metropol Hjørring City Center. Her har Braaten+Pedersen meldt klart ud, at huslejen ikke bliver ens for alle - dels vil der blive differencieret på butiksstørrelser, således at de større butikker får en lidt reduceret kvadratmeter pris, ligesom sammensætningen af butikkerne betyder meget for centrets fremtid. Det betyder, at en butiksindehaver, som netop sælger de ting, som Braaten+Pedersen særdeles gerne vil have ind i centret, sandsynligvis vil kunne forhandle sig til en rabat. Og med det i baghovedet holder butiksindehaverne sig også tilbage - i bevidstheden om, at det næppe bliver nemmere at forhandle sin kvadratmeterpris, hvis man på forhånd har meldt klart ud, at man helt sikkert flytter sin butik til et nyt center.