Tankekur til et slankere liv

To nye bøger om, hvordan man gør op med sine dårlige vaner og bliver både gladere og tyndere ved at ændre livsstil

Den danske version - med livsbekræftende sommerbilleder fra et bedre liv.

Den danske version - med livsbekræftende sommerbilleder fra et bedre liv.

Stå et kvarter tidligere op og brug tiden på at se dig om i dit hus eller din lejlighed. Eller tag en anden vej til arbejde. Inden du aner det, har du tabt et kilo… Indrømmet: Det er en meget forenklet udgave, men ikke desto mindre er det essensen af, hvordan man taber sig uden at tælle kalorier og uden at tænke på mad. Man skal skaffe sig af med sine dårlige vaner og få et mere åbent og lyst syn på tilværelsen. ”Tankekuren”, hedder opskriften i en meget amerikansk version. I en dansk model med lidt færre gentagelser er titlen ”Kunsten at ændre vaner”. Forskellen er ens, selv om den ene har til formål at fremme et vægttab, mens den anden fokuserer mere bredt på at berede vejen til det liv, man ønsker sig. Et kapitel om sunde kostvaner og tips til, hvordan man vænner sig af med det usunde (ved bratte, omfattende vaneændringer en gang for alle!), antyder, at det godt kunne være et slankere liv. Fidusen med at stå op og se sig om i sit hjem, går ud på at øge sin bevidsthed med det formål at gøre noget nyt, noget andet, end man plejer – så kommer vægttabet af sig selv. Og som en sidegevinst bliver man gladere og mere tilfreds og får i det hele taget mere succes på alle andre områder i livet, fremgår det. Det lyder rigtig dejligt, og logikken er indlysende: Tænk på det nye og ikke på det, du skal lade være med. Det er lettere at indføre noget nyt end at opgive en gammel, indgroet vane, og det er sundere for hele ens mentale tilstand at være positiv end negativ. Det siger sig selv, og de fleste, som har haft en bog om hverdagspsykologiens vej til et bedre liv i hænderne, vil heller ikke få noget nyt at vide – men måske nok nye ideer til, hvor man lige finder optimismen, og hvor det er, man kan sætte ind med det nye. I den danske version hedder det at sætte sig et mål og at gå efter det. At mærke efter, hvad man vil med sit liv, og finde ud af, hvordan man når de mål, man sætter sig. Med et enkelt ord: Det handler om at finde motivationen – og at holde fast i den. Uanset, hvad målet er. Og husk at spidse blyanten, uanset, hvilken bog du læser. Det klassiske råd fra alverdens selvhjælpsbøger gentages igen og igen i dem begge: Skriv ned. Skriv dine mål og de delmål, der skal nås på vejen. Skriv, hvornår du vil gøre hvad, og sæt krydser eller flueben, når du har gjort det – og glæd dig over, at være nået et skridt i den rigtige retning. Pjat, siger nogle. Men det er som regel dem, der ikke er til lister. Vi andre ved, hvor fedt det er at sætte de der flueben. I Tankekuren er der ligefrem sider, som er skrevet i forvejen, med gode ideer til, hvordan man gør noget nyt og anderledes. Små ting og store, aparte og sjove. Tilsammen er det en spøjs liste: Lyt til en anden form for musik. Taget noget anderledes tøj på. Gå i teater. Lav en liste over din barndoms drømme. Få dine børn til at grine. Du må ikke holde op, før de griner helt vildt. Syng i badet. Vær sød over for en person, du ikke kan lide. Opfør dig, som om du ikke har en fordom, du i virkeligheden har. Lav en liste over dine livsmål. Stå op på et andet tidspunkt. Lav en liste over de ting, du ikke har brug for. Dans alene i to minutter Lav en liste over dine mål for næste uge. Gør rent et sted, hvor du normalt ikke gør rent. Gå helt bevidst ind og tal med naboen. Lyt til en tørvetriller. Giv ham din fulde opmærksomhed. Sig dit eget navn højt i et minut. Skriv din partners gode sider ned. Gå i seng en time tidligere. Gør noget nyt sammen med børnene. Smid noget væk, du ikke har brug for. Giv et bud på, hvad du vejer om fem år. Sluk din mobiltelefon en hel dag. Lær noget nyt. Dyrk yoga. Øv dig i at blive bedre til at lytte. Ja, der er jo nok at tage fat på. Og man er selvfølgelig velkommen til at finde på andre nye og anderledes ting at gøre for sig selv. Listen er ikke Tankekurens eneste. Der er tests, så man kan spiore sig ind på sin egen vanetænkning eller vaneopførsel, og der er tests, der afslører, om man har flyttet sig ved at gøre noget anderledes. Men der er ikke noget vægtskema. 28 dage varer kuren, der følger en tæt. Udfører man nu de opgaver, man skal, og har man lavet de to ekstra, der hører til hver uges program? Hvis man har, så er man allerede i gang med et nyt liv. I den danske udgave skal man regne med at sætte 30 dage af, og her er ingen indbyggede lister men masser af opfordringer til selv at lave nogle. Men der er masser af gode citater. Bl.a. dette af Henry Ford, som må kunne give selv skeptikere en aha-oplevelse: Hvad enten du tror, du kan, eller tror, du ikke kan, har du sandsynligvis ret. Tankekuren Gør noget nyt og anderledes Professor ben Fletcher m.fl. Aschehoug 243 sider, 229 kr. Kunsten at ændre vaner John Buhl Nomedica, 152 sider, 169 kr.