TARGIT er få klik med musen fra verdensomspændende succes

Nøglen til TARGIT’s succes har været at gøre produktet så enkelt og brugervenligt som muligt

4
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

I TARGITs testlab er det her fra venstre Knud Højrup, Jesper Pedersen og Brian Hvarregaard, der tester software. FOTO: KURT BERING

HJØRRING:Når man træder ind i TARGITs lokaler på Egholmvej i Hjørring, så undrer man sig over, om der i det hele taget sker noget på virksomheden. For der er slet ingen larm. Ingen store maskiner, der bryder stilheden, ingen råben blandt medarbejderne og næsten ingen liv på gangene. Men skindet bedrager. For der sker faktisk meget på TARGIT, der er en af verdens førende IT-virksomheder inden for sit område. Og netop fordi, det er computersoftware, der arbejdes med, så skal man ind på kontorerne og kigge medarbejderne over skuldrene for at se, at der faktisk skabes et produkt. TARGITs kerneprodukt hedder TARGIT BI Suite og er et business intelligence produkt. På dansk kan man kalde det et forretnings efterretnings produkt, altså et program, som kan være med til at skabe overblik over alle data i en virksomhed. Et eksempel: En virksomhed bruger systemt til salgsstyring, og denne dag møder der fem sælgere ind på virksomheden, som har tid til at besøge 20 kunder. Så kan systemet, ud fra de data og fakta virksomheden har gemt om kunderne, udpege hvilke 20 kunder, der skal have besøg denne dag. - Man kan sige, at programmet svarer til et instrumentbræt i en bil. Man kan jo sagtens løfte motorhjelmen på en bil og selv måle, hvor meget olie og så videre, der er tilbage. Men man kan også bare sidde bag rettet og få oplysningerne via instrumentbrættet, siger administrerende direktør for TARGIT A/S, Morten Sandlykke. Få museklik TARGITs vision er at give kunden størst muligt overblik med så få klik med musen, som overhovedet muligt. Og her er det altså, at begrebet kunstig intelligens får en betydning, for faktisk arbejder TARGIT med at gøre en computer så klog, at den lærer sin bruger at kende. - Hvis hr. Jensen, som for eksempel er regnskabschef, vil ind og se regnskabet for sin virksomhed, så vil computeren med det samme stille et regnskab op for hvert kvartal fordi den ved, at hr. Jensen bedst kan lide at se regnskaberne kvartalsvis. Det er altså kun første gang, hr. Jensens skal klikke en ekstra gang for at se regnskabet kvartalsvis - næste gang vil computeren huske det, og han undgår altså ekstra klik med musen, siger Morten Sandlykke. Uddanner forhandlere Hos TARGIT har man altså udviklet et værktøj og en standardløsning, som medarbejderne hele tiden forbedrer og udvikler. Men det betyder ikke, at det kun er bestemte brancher, der kan bruge værktøjet. - Man kan sammenligne naturen i vores program med noget, de fleste kender, nemlig et regneark. Programmet er det samme for alle bruger, men man kan indstille det til at udføre vidt forskellige opgaver alt efter brugerens behov. På samme måde specialiserer vores forhandlere programmet, så det passer til de virksomheder, der skal bruge det, hvad enten det er et sygehus eller en handelsvirksomhed, siger Morten Sandlykke. TARGIT har mere end 250 partnere verden over, men det er ikke noget, man bare lige bliver. - Vi uddanner ingeniører på TARGIT University og certificerer dem inden de kan blive TARGIT forhandler. For os er det vigtigt, at produkt og service har samme høje standard, hvad enten det bliver solgt i Kina eller USA, siger Morten Sandlykke. Musik og kunst Hos TARGIT bliver der også forsket i nye projekter, og faktisk er TARGIT den softwarevirksomhed, der i Danmark genererer flest patenter. _ Vi er blandt andet ved at forske i, om man ved hjælp af kunst eller musik kan få mennesker til at agere eller ændre adfærd, fortæller Morten Sandlykke. Hos TARGIT har man brugt sine egne 40 medarbejdere som prøveklude. Hver dag skulle medarbejderne tilfredshed måles, og resultatet kunne ses på en skærm. Skærmbilledet var bygget op i puslespilsbrikker og skulle forestille en blomst. Hvis medarbejderne ikke var tilfredse, så ville blomsten være vissen, og ligeså kunne der også mangle nogle brikker. - Når jeg så på det interaktive billede, gav det mig et indtryk af, om mine medarbejdere var glade eller om de for eksempel var stressede og ved at se billedet kunne jeg så ændre på nogle ting, for at få blomsten til at være flot og altså få mine medarbejdere til at være tilfredse, siger Morten Sandlykke. På samme måde forsøger TARGIT at skabe lignende overblik ved hjælp af musik, hvor man altså bare skal lytte i stedet for at se, når man vil have overblik over for eksempel medarbejdertilfredshed. Millionoverskud Efterspørgslen efter TARGITs produkt er stor, og virksomheden kunne således præsentere et millionoverskud i sidste regnskabsår. Faktisk er omsætningen steget med 50 procent om året de seneste fem år, og ledelsen tror, at væksten fortsætter. - Vi har oplevet stor vækst på hjemmemarkedet, men vi vækster endnu mere i udlandet. Så innovationen i vores virksomhed er ikke bare at få flere features i programmerne, men også at satse på afsætning og kommunikation, siger Morten Sandlykke. Filosofien om at skabe et ledelsesinformationsværktøj, som er simpelt og brugervenligt, har altså været en stor succes, der ser ud til at blive større.