EMNER

Taxa: De stjæler vore kunder

Vognmænd raser over kommunalt tilskud til nyt kørselstilbud

Frederikshavn Taxa beskæftiger 24 vognmænd og et halvt hundrede hel- og deltids chauffører. De ser flexture med kommunalt tilskud som en alvorlig trussel. I midten står formanden for Frederikshavn Taxa, John Toft, og som nr. to fra venstre næstformand Henrik Melchiorsen. Foto: Carl Th. Poulsen

Frederikshavn Taxa beskæftiger 24 vognmænd og et halvt hundrede hel- og deltids chauffører. De ser flexture med kommunalt tilskud som en alvorlig trussel. I midten står formanden for Frederikshavn Taxa, John Toft, og som nr. to fra venstre næstformand Henrik Melchiorsen. Foto: Carl Th. Poulsen

FREDERIKSHAVN:De er godt sure hos Taxa i Frederikshavn. Harmen er rettet mod Frederikshavn Kommune, der sammen med Nordjyllands Trafikselskab er i gang med at etablere et alternativ til den eksisterende buskørsel og teletaxa-kørsel i kommunen. Et alternativ, som Taxa-vognmændene ser som en trussel mod deres erhverv. De tror, at det kommende tilbud om "flexture" med kørsel fra dør til dør først og fremmest vil tage kunder fra Taxa. - Flexture er kørsel, der bliver stjålet fra Taxa, siger John Toft, formand for Frederikshavn Taxa. Det bliver billigt at køre flexture. Prisen er sat til 2,50 kr. pr. kilometer og holdes nede med kommunale skattekroner, som lægges oven i flexturskundernes egenbetaling. - Er det en kommunal opgave at yde tilskud til f. eks transport af folk, der skal i byen lørdag aften, spørger Henrik Melchiorsen, næstformand i Frederikshavn Taxa. Flexture køres indtil kl. 23. Så i nattetimerne er Taxa alene om kørslen. Men der bliver ikke mange vogne til at løse den opgaven, mener John Toft. - Taxa kan kun holde et passende antal vogne på gaden om natten, hvis de bliver fødet med opgaven resten af døgnet. Det kniber allerede nu gevaldigt for Taxa med at følge med, når der er store arrangementer i byen. Antallet af taxavogne i byen er det laveste i mange år. 30 stk. i alt i Frederikshavn/Sæby. - Da jeg begyndte for 25 år siden, var der 45 vogne på gaden bare i Frederikshavn, fortæller Henrik Melchiorsen, Forrige vinter blev fem bevillinger ikke genopslået. og selv om der nu er to nye på vej, så opvejer det kun, at to andre vogne blev taget ud sidste år. Nedgangen i endagsturismen fra Norge og Sverige rammer Taxa hårdt. - Kørslen på havnen er lig nul, siger Henrik melchiorsen. Værftsnedturen har også haft negativ effekt for Taxa. Flexturskørslen kommer i udbud, så Taxa har mulighed for byde. - Men vore faste udgifter er så store, at vi ikke kan konkurrere på pris, erkender John Toft. Alene den pligtige tilslutning til fælles bestillingskontor koster 12.000 kr. pr. vogn om måneden. Dertil kommer, at kravene til taxavogne er højere end til konkurrenternes biler. F.eks. skal taxavogne miljøcertificeres. Det indbærer, at de skal kunne køre mindst 16,1 km/l. - Men der er ikke meget miljø i at stille krav til brændstofforbruget i taxavogne og så lade en minibus fra Himmerland køre flexture i Frederikshavn, siger John Toft. Flexturskørslen indføres i Frederikshavn samtidig med overgangen til sommerkøreplan 27. juni.