Taxakørsel på første klasse

Byens Taxa i Løgstør har fået bevilling til luksuskørsel

Byens Taxa i Løgstør har som det første taxafirma i Vesthimmerland fået bevilling til limousinekørsel af Vesthimmerlands Kommune. Luksuskørslen kan meget vel komme til at foregå i en Mercedes S 420 som den på billedet her. arkivfoto

Byens Taxa i Løgstør har som det første taxafirma i Vesthimmerland fået bevilling til limousinekørsel af Vesthimmerlands Kommune. Luksuskørslen kan meget vel komme til at foregå i en Mercedes S 420 som den på billedet her. arkivfoto

Som den første taxavognmand i Vesthimmerlands Kommune har Flemming Hollen, der driver Byens Taxa i Løgstør, fået kommunens tilladelse til såkaldt limousinekørsel. Teknisk udvalg har netop sagt ja til at vognmanden, der i forvejen har fem taxabevillinger samt en bevilling til sygetransport i Vesthimmerlands Kommune, også får lov til limousinekørsel. - Nej, det er ikke f.eks. brudekørsel i en lang hvid Cadillac, som man måske kunne forestille sig, men i stedet et tilbud til blandt andet områdets virksomheder om, at deres gæster og kunder kan blive kørt standsmæssigt, siger Flemming Hollen. Han forestiller sig, at det f.eks. kan blive i en luksusbil som Mercedes S 420. I modsætning til taxakørsel, så skal limousinekørsel være aftalt på forhånd. Så der er intet taxameter. - I øjeblikket har vi flere aftaler med lokale virksomheder om f.eks. at køre kunder til og fra Aalborg Lufthavn. Flere og flere forretningsfolk vil godt have lidt ekstra luksus, og den mulighed kan vi give i en limousine, som f.eks. kan udstyres med DVD og computer, siger Flemming Hollen, der med tilladelsen i hånden nu vil forsøge at få lavet flere og faste aftaler med virksomheder om limousinekørsel. - Det er lidt af et forsøg - men jeg tror på, at der er basis for det, siger Flemming Hollen. Det er ikke tilladt at køre almindelig taxakørsel i en limousine. I modsætning til en taxa så er en limousine mere anonym - der er ingen skilte og reklamer på bilerne. Og der er som nævnt heller ikke taxameter, fordi priserne er aftalt på forhånd. Som det er tilfældet med en taxa, så får en taxavognmand en limousine på meget lempelige afgiftsvilkår. Mens almindelige dødelige betaler 180 procent afgift til staten for en personbil, så betaler en taxavognmand kun 20 procent i afgift til staten, når han køber en ny taxa eller limousine. Så taxavognmanden kan købe en Mercedes S 420 til godt 700.000 kr., mens alle andre må betale på den anden side af to millioner kroner for den.