Teater bygger bro

Vi kan lære af prismodtager i integrations-øjemed

1
Galleri - Tryk og se alle billederne.

Galleri - Tryk og se alle billederne.

STERUP/LOS ANGELES: Ligesom Aasen Teater i Sterup bygger bro, bygger dette års modtager af Håbets Pris bro.

- Det sker godt nok på den anden side af Atlanten, men vi drage nytte af i en tid, hvor der også i Danmark tales meget om integration, siger Lars Olsen fra Åsen Teater til NORDJYSKE.

Institut for Folkeligt Teater og Dell’Arte International uddeler på lørdag Håbets Pris. Det sker i USA.

- Netop i disse tider med forandring og folkeslag på vandring fra krige og tørke er der et særligt håb i det arbejde, som Cornerstone Theater Company udfører med at skabe kunst, der bygger bro mellem mennesker. Det kan vi kan lære af i USA, og ikke mindst i Europa og i Danmark, bemærker Lars Olsen og Birthe Rosenfeldt fra Åsen Teater.

Håbets Pris er en international pris. Prisen har været uddelt i Danmark siden 1989 og i USA siden 2008. Prisen uddeles hvert andet år i Danmark på Aasen Teater og hvert andet år i USA på Dell’Arte Theatre i Californien.

- Visionen med Håbets Pris er at fremme en levende, vital, skarp og nytænkende, folkelig kunst. Tidligere modtagere af Håbets Pris er blandt andre Ariane Mnouchkine, Tim Robbins, Christian Lollike, Eugenio Barba, Suzanne Osten, Klaus Hoffmeyer m.v.

Cornerstone Theater Company i Los Angeles i USA blev grundlagt i 1986 af Bill Rauch og Alison Cary i USA.

- Cornerstone Theater Company skaber teaterkunst, som bringer folk sammen uanset race og baggrund. Cornerstone Theater Company står bag mere end 80 nye dramatiske værker, har uddannet over 2000 studerende i teatrets metode, og arbejdet med titusinder af mennesker over hele USA.

Allerede i maj 1989 fortæller New York Times om, hvad der sker, da Cornerstone Theater kommer til den lille by, Port Gibson, i Mississippi. Her lever sorte og hvide totalt adskilt uden nogen kontakt i hver sin bydel og med helt raceadskilte skoler. Det bliver der lavet om på den dag, det unge turnerende teater kommer til byen og fortæller, at nu vil de spille “Romeo og Julie”, og folk var velkomne til at være med. Unge mennesker uanset hudfarve vil gerne spille teater. En flere måneder lang proces begynder, hvor alle inviteres til casting. Hvor skal stykket spilles? Hvordan omskaber man Shakespeare, så det giver mening i disse omgivelser osv. Det ender med en forestilling, hvor Julies klan er de hvide, og Romeos de sorte, og selvom stykket er en tragedie, bliver virkeligheden en anden for borgerne i Port Gibson. Forestillingen spiller for fulde huse, og de førhen helt raceadskilte grupper får en historie sammen. Man begynder at forestille sig en fremtid, hvor man også kan være sammen. De medvirkende i forestillingen er en blanding af professionelle skuespillere fra Cornerstone Theater Company og sorte og hvide medborgere fra Port Gibson.

- Cornerstone Theater Company har samtidig skabt et institut for læring i teater og samfund, hvor essensen af de mange år med brobygningsprojekter kan blive læring for nye generationer, som vil fortælle historier og bygge bro i samfundet, fortæller Lars Olsen og Birthe Rosenfeldt.

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.