Teenagere er godt filmstof

Efter novellefilmen ”Fucking 14” debuterer Christina Rosendahl som spillefilmsinstruktør med ”Supervoksen”. Emnet er igen nutidens danske teenagere, som er mere fremme i skoene, end hun selv var

3
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Filmen er spækket med smarte billeder holdt i flotte farver, i slow motion, optaget mærkelige steder og meget mere, og det giver ind imellem en meget drømmeagtigt billedside. Her er for eksempel kun anvendt blåt og rødt samt solbrændt-ungepigekulør. FOTO: Jens Juncker-Jensen

De er for gamle til at køre på børnebillet i bussen, men for unge til at købe vodka. Med andre ord befinder de tre 15-årige veninder i Christina Rosendahls nye film ”Supervoksen” sig i grænselandet mellem barn og voksen. Og den famlende periode har altid fascineret den debuterende spillefilmsinstruktør, der tidligere har lavet novellefilmen ”Fucking 14” om samme tema. - Det var naturligt for mig at starte med en ungdomsfilm, fordi der er så meget godt kernestof i ungdomsårene, som er spændende at tage fat i. Mødet med kærligheden. Tankerne om, hvad man vil med sit liv. Hvad man er for en person, og hvilket arbejde man skal have. Alle de der identitetstanker, som alle teenagere har. På det tidspunkt oplever man alt for første gang, og derfor husker de fleste den tid helt tydeligt, siger 35-årige Christina Rosendahl, der boede i Aalborg, indtil hun var 11. Ifølge hende er ”Supervoksen” en hyldest til den energi, der ligger i at udforske seksualiteten som en del af det at blive voksen. Og det gør hovedpersonerne Rebekka, Claudia og Sofie i den grad. De er trætte af at blive betragtet som børn og skaber derfor deres eget overgangsritual i form af en række opgaver, der skal løses for at kunne indtræde i de voksnes verden. Pigerne udfordrer hinandens seksuelle grænser ved blandt andet at tilbyde købesex via internettet. Men langsomt finder de tre barndomsvenner ud af, at man ikke nødvendigvis bliver hurtigere voksen og lærer sig selv bedre at kende ved at udføre grænseoverskridende handlinger. - Med filmen prøver jeg at sige, at det er ok at være uskyldig, og at man ikke skal føle sig presset til noget. For man skal nok finde ud af det før eller senere. Derfor er der ingen løftede pegefingre, og jeg har bevidst valgt at være solidarisk med de unge og tale til dem i øjenhøjde, siger Christina Rosendahl, der er storesøster til den tidligere Swan Lee-sangerinde Pernille Rosendahl, som leverer titelsangen til ”Supervoksen”. En del af researchen til filmen lavede Christina Rosendahl og manuskriptforfatter Mette Heeno allerede i forbindelse med ”Fuckin 14”, hvor de blandt andet talte med teenagepiger og læste brevkasser i ”Vi Unge” og andre ungdomsblade. Og det gav et billede af en ungdom, der kendte til andre historier end den med blomsterne og bierne. - Jeg synes godt nok, at de unge trykker den rimelig meget af i dag og er helt fremme på beatet. De kender navnene på alt muligt sexlegetøj, som jeg først hørte om som 25-årig. Rigtig mange piger har prøvet at kysse en anden pige, og der er også nogle, der er hoppet i kassen med flere på en gang. Det gjorde vi altså ikke, siger filminstruktøren og skynder sig at tilføje: - Men jeg tror ikke, at man skal dæmonisere ungdommen af den grund. Meget af det er kun noget, de har i munden, og den gennemsnitlige seksuelle debut ligger jo stadig omkring de 17 år. Men mange unge tror, at alle de andre har været i gang i lang tid og ved en masse om sex, siger Christina Rosendahl, der også har fået meget input fra Emma Leth, der spiller Rebekka og også havde en hovedrolle i ”Fucking 14”. - Og så kommer jeg også meget i de samme miljøer som de unge. Jeg hører den samme musik som dem og går meget ud, så jeg ved, hvad der foregår i deres univers. Det er ikke fordi, jeg er en evig teenager, men jeg er bare nysgerrig på det felt. Hendes egen teenageår på Falster var ikke præget af vilde eksperimenter og søgen efter grænser. - Jeg var selv ret hæmmet som teenager og syntes, at alt det der med sex var svært at have med at gøre. Det var ikke sådan, at jeg var jomfrunalsk, men jeg havde bare ikke lyst til at gøre de samme ting som mange af mine jævnaldrende veninder og var i det hele taget rimelig tilbageholdende, siger hun og understreger, at der også blandt nutidens unge findes en del, der ikke helt har styr på, hvad der sker med krop og følelser i den turbulente periode. - Ved at læse brevkasserne kan man se, at unge i dag er lige så forvirrede og nysgerrige, som vi var. En pige spurgte for eksempel, om man kunne blive gravid af at sluge sæd, mens en anden ville vide, hvor en abort kom ud. Andre ville høre om, hvad dyresex gik ud på. Ikke fordi de selv havde lyst til det, men af ren og skær nysgerrighed. De vil bare have svar på en masse spørgsmål om sex og seksualitet, men det skal ikke være fra forældrene, siger Christina Rosendahl. Af samme grund er hovedpersonen Rebekkas forældre i ”Supervoksen” reduceret til velmenende bifigurer, der ikke forstår, hvad der foregår i deres datters liv. Faren, spillet af Lars Brygmann, forsøger at tale sig ind på Rebekka ved at tilbyde hende slik. Hun afviser ham med et svar om, at hun altså ikke længere er et lille barn, hvorefter han spørger, om de hellere skal dele en flaske vodka, så de kan drikke sig fulde og brække sig sammen. Det forslag er lige så latterligt i Rebekkas øjne. Som det også er tilfældet i forbilledets Nils Malmros’ film udspiller historien sig i det bedre borgerskab, hvilket ifølge Christina Rosendahl var et meget bevidst valg. - Man skulle ikke kunne sige, at det er også fordi, forældrene drikker eller ikke har nogen penge, at pigerne havner i den og den situation. Der måtte ikke være nogen undskyldninger eller forklaringer, fordi vi gerne ville beskrive de mere generelle problemer omkring overgangen fra barn til voksen. Og de opstår bare af den evindelige teenageenergi, der er rastløs, søgende og åben over for alt, siger den debuterende spillefilmsinstruktør. { Læs anmeldelsen af filmen på side 2, hvor der også kan læses en artikel om ungdomsfilmens genopstandelse.

Forsiden