EMNER

Teknikken driller os

Bærbare computere og mobiltelefoner volder danske forbrugere flest problemer

Min bærbare computer har været til reparation to gange, kan jeg snart kræve en ny? Og hvad skal jeg gøre med mobiltelefonen, som også allerede er gået i stykker? Sådan lyder nogle af de typiske spørgsmål, som danske forbrugere stiller til eksperterne på Forbrugerstyrelsens telefonhotline. I 2008 blev til det til 40.000 opkald med spørgsmål om alt fra forsikringer til frisørbehandlinger. Og på en top fem over de produkter, som forbrugerne oftest ringer om, kommer bærbare computere og mobiltelefoner ind på første- og andenpladsen. - En banal forklaring kan være, at der bliver solgt mange af netop de produkter, hvilket umiddelbart øger antallet af problemer på området. Men man skal ikke undervurdere, at produkter som bærbare computere og mobiltelefoner er sårbar forbrugerelektronik, siger vicedirektør i Forbrugerstyrelsen Mogens Hansen. For at gøre det nemmere for forbrugerne udleverer mange butikkerne vejledning i form af en indlægsseddel, der følger med de elektroniske produkter. Sedlen er lavet i et samarbejde mellem Forbrugerstyrelsen og Dansk Erhverv og giver gode råd om elektroniske produkter og skitserer samtidig, hvilke rettigheder, man har, hvis produktet går i stykker.