Brønderslev

Teletaxa volder problemer

Teletaxasystem fungerer ikke i praksis, mener Morten Larsen

Morten Larsen er træt af at være afhængig af teletaxa, når han skal besøge kæresten i Brønderslev i weekenden. Den er nemlig svigefuld, har han erfaret.
FOTO Henrik Louis

Morten Larsen er træt af at være afhængig af teletaxa, når han skal besøge kæresten i Brønderslev i weekenden. Den er nemlig svigefuld, har han erfaret. FOTO Henrik Louis

KAAS:- Jeg er pokkers træt af det, og det nemmeste vil være at købe en bil, men det har jeg ikke råd til, men jeg har mest lyst til at droppe teletaxa’erne, siger Morten Larsen. Gymnasieelev Morten Larsen fra Kaas er afhængig af teletaxaordningen, men den fungerer langt fra optimalt i praksis, mener han. - Vi er blevet røvrendt gang på gang, engang ventede vi i tre kvarter i regnvejr i Brønderslev, siger Morten Larsen. Han går på Brønderslev Gymnasium og har kæreste i Brønderslev. Selv bor han hos sine forældre i Kaas, et uland når det gælder den kollektive trafik i aftentimerne og i weekenderne. I dagtimerne kører rute 208 mellem Kaas og Brønderslev. Men i weekenderne og efter klokken 16.45, er han tvunget til at benytte teletaxa fra Saltum til Brønderslev. Men det er efterhånden mere reglen end undtagelsen, at det lykkedes at få puslespillet til at hænge sammen. Tidspunktet for teletaxa’en skal nemlig koordineres med busforbindelse mellem Kaas og Saltum. - Når jeg har fået det til at passe med en bus fra Kaas til Saltum, så har jeg oplevet, at taxa’en enten kommer for sent ellers kommer den slet ikke, siger en ærgerlig Morten Larsen og tilføjer. - Man kan ikke planlægge sin dag og man skal ikke estimere med at nå frem til tiden, siger Morten Larsen. En teletaxa skal bestilles en time, før man skal bruge den, og man må forvente en ventetid på mellem 0-15 minutter, Men Nicolai Sørensen fra NT’s specialkørselsafdeling erkender, at der kan ske koks i systemet, der gør, at en kunde kommer til vente for længe, som i Morten Larsens tilfælde. Eksempelvis kan en vognmand have overset en teletaxatur og har måske taget en anden tur ind. Det betyder, at NT’s callcenter så må ud og finde en anden taxa. - Det at skaffe en taxa er ikke nogen let opgave i landområderne og så kan det nogle gange tage 20 minutter eller en halv time, inden der kommer en ny taxa, siger han. NT har kontrakt med 500 taxa’er i hele Nordjyllands Amt og det fungerer på den måde, at når en kunde rekvirerer en teletaxa, ryger ordren ud på taxavognmandens system, som så skal udføre turen. - Hvis de på forhånd ved, at alle biler er optaget, skal de meddele det, og så bliver de lukket ned i vores system, siger Morten Larsen. Ordningen har fungeret i tre år og ifølge Nicolai Sørensen er helhedsindtrykket, at der er overordnet tilfredshed fra kunderne. - Men det er ikke det samme som at sige, at der ikke er problemer, siger han. Han opfordrer Morten Larsen til at registrere nøje næste gang, han oplever et problem og så efterfølgende kontakte NT med oplysningerne. - Derved har vi mulighed for at følge op og finde ud af, hvad problemet er og eventuelt tage kontakt til vognmanden eller medarbejderne, der sidder med det, siger han.