Teltvogn - den tredje mulighed

Herhjemme er “teltvogn” nærmest synonym med enten Combi-Camp eller Camp-Let.

Opfindelsen af en trailer, der kombinerer charmen ved at ligge i telt med campingvognens komfort, er da vist nok også oprindelig dansk. Det hele startede i en landsbysmedje i Frenderup ved Grevinge i Odsherred i 1954, hvor smedemester Otto Olsen ansatte Laurits Peter Klausen som sælger. Otte år senere, da dyrlæge Ove Buttenschøn henvendte sig for at få syet telte til sin patenterede teltvogn, Combi-Camp, havde Klausen overtaget hele virksomheden, der sideløbende med fabrikationen af bl.a. traktorførerhuse havde udviklet sig til en af egnens førende forhandlere af landbrugsmaskiner og mejetærskere. Europas mest solgte Året efter, i 1963, skrev Buttenschøn kontrakt med Klausen, der overtog produktionsrettighederne på Combi-Camp, som hurtigt blev den helt store succes. Faktisk endte det i løbet af få år med en årlig produktion på over 6000 vogne, hvoraf 75 procent gik til eksport. Combi-Camp var Europas mest solgte teltvogn, og firmaet, der beskæftigede cirka 160 medarbejdere, havde en omsætning på over 60 millioner kroner. Siden gik det dårligt i en periode, og firmaet skiftede ejer, men det er alt sammen fortid nu, fortæller den administrerende direktør, Christian Rasmussen, som selv er anden generation i firmaet. Mangler kun toilet - Teltvognsmarkedet er dog ikke så stort længere, som det var i 70’erne, siger han beklagende og forklarer det med, at folk herhjemme har flere penge mellem hænderne og derfor går efter helt andre ferieformer eller efter en campingvogn. - Næsten alle kender til en Combi-Camp, men mange aner faktisk ikke rigtigt, hvad det er, og forbinder det meget med 70’erne. Men vognen har jo udviklet sig noget siden. Altså vi har ikke indbygget toilet, men det er også det eneste, der mangler. Vi har rindende vand, gas, tre kogeblus osv. Faktisk blev jeg fornylig spurgt af en campingvognsejer, om de kunne få vores køkken indbygget, fortæller Christian Rasmussen. Selvom den første teltvogn kom fra Sjælland, var man dog ikke langt bagefter i den anden ende af landet, og i gennem 40 år har man nu bevist, at man også i Sønderjylland ved, hvordan en teltvogn skal se ud. Fabrikationen af teltvognen, Camp-Let, blev grundlagt af brødrene Poul og Hans Nissen i 1969 - få år efter den første Combi-Camp kom på gaden. Vognen blev bygget på et finerkassekarrosseri, monteret på en galvaniseret undervogn, mens teltet blev fremstillet af Triotelte. Familiefirmaet arbejdede oprindelig udelukkende i træ. Brødrenes bedstefar drev et savværk, og produktionen af Camp-Let begyndte i den daværende Arnum Møbelfabrik af brødrenes far, Christian Nissen, der i 1956 byggede en sammenklappelig campingvogn i træ. Med konkurrencen fra udlandet opgav han produktionen og valgte i stedet at satse på forhandling af den engelske Sprite campingvogn. Denne forhandling fortsatte sideløbende, nogle år efter produktionen af Camp-Let var kommet i gang. Siden er fabrikken udvidet ved “knopskydning” i flere omgange. Generationsskifte har gennem årene været glidende i Camp-Lets ledelse. Afdøde Hans Nissens to sønner, Arne og Henrik Nissen, trådte ind i virksomheden i henholdsvis 1984 og 1990, og Poul Nissens 24-årige søn, Hans Jørn Nissen, indtrådte i 2004 og sidder i dag som teknisk designer. Billigere og hurtigere Da han bliver bedt om at fremhæve, hvorfor man som kunde skal vælge en Camp-Let frem for en Combi-Camp, svarer han først: - Frem for hvem? Smilet lurer dog hørbart ikke ret langt under overfladen. - Ja, Camp-Let er både billigere og hurtigere at slå op end Combi-Camp’en. Og så er det danskproduceret det hele, fortæller Hans Jørn Nissen, som hurtigt får sig talt varm og lister en masse fortræffeligheder ved Camp-Let’en: - Den er let, med glasfiberkarroseri, og man skal ikke betale vægtafgift, der er bagageplads til fire personer. Teltet er i den kendte Isabella-kvalitet fra Vejle, der er Rukolås, når den er parkeret, og så er den økonomisk. FDM har faktisk lavet en undersøgelse, som viser, at man ikke bruger mere benzin med en Camp-Let efter vognen. Det er noget med den måde, som den bryder turbulensen på, forklarer han. Stillet det samme spørgsmål: Hvorfor man som kunde skal vælge en Combi-Camp frem for en Camp-Let, svarer Christian Rasmussen fra Combi-Camp sjovt nok mange af de samme ting: - Nu er det efterhånden lang tid siden, jeg har set en Camp-Let, griner han: - Men jeg mener ikke, at de har bund i deres. Combi-Camp har slået sit navn fast på grund af den kendte indretning, hvor du træder ind på det hævede gulv, væk fra fugt og vand. Og så er vores vogn hurtigere at stille op. Herefter fremhæver Christian Rasmussen, ligesom Hans Jørn Nissen, den gode kvalitet i hver detalje, og det at vognen er danskfremstillet. - Retfærdigvis skal det siges, at vi også er lidt dyrere. Faktisk er vores største konkurrent i øjeblikket nok mere brugte campingvogne end Camp-Let, mener Christian Rasmussen. Prisen for Combi-Camp deluxe-modellen er på cirka 67.000 kroner, mens den dyre Camp-Let koster cirka 43.000 kroner. - Vi konkurrerer selvfølgelig, men vi ligger prismæssigt et stykke fra hinanden. Så det er ikke en intens konkurrence, siger Christian Rasmusssen. Konkurrencen er heller ikke stor fra andre teltvognsfabrikanter. - I Sydeuropa har vi lidt problemer med nogle, der kopierer vores vogne, og i Frankrig er der Jamet-vognen, men den kan ikke slås op så hurtigt og nemt som de danske vogne, siger Christian Rasmussen. Han vurderer - uden at kende Camp-Lets nøjagtige tal - at de to danske firmaer tilsammen sidder på langt hovedparten af markedet for teltvogne i Nordeuropa.