Skolevæsen

Teori ind med murske og hammer

1
Galleri - Tryk og se alle billederne.

Axel Villesen svinger murskeen.

GULDBÆK:Der er masser af matematik og geometri i et praktisk projekt med at bygge et hus også, som på Lynghøj Efterskole, faktisk forleden var tale om toppen af et tårn. Der er også masser af beregninger i at beregne, hvor mange materialer, der skal til. Mørtel, træ osv. Og de gik op i sagen med iver, også eleverne fra Gregers Krabbe Friskole, der var plads til på byggeholdet, da vaskeægte håndværkere fra teknisk skole i Aalborg troppede op til en uge med praktisk undervisning på efterskolen ved Guldbæk. - Eleverne skulle lære at bygge et hus, som konstruktionsmæssigt egentlig var toppen af et tårn, forklarer Ole S. Pedersen fra efterskolen. De fik prøvet alle deres færdigheder med murske, vaterpas, murersnor og mørtel. Efter at murværket var rejst, var opgaven at få lagt spær og lægter på huset, og derfor var der undervejs krav til, at murene faktisk havde de mål, der var opgivet fra starten, ellers ville det ikke kunne lykkes. På den sidste dag var opgaven at få sat rendejern på, så huset kunne få tagrender og nedløbsrør. Tagrenderne skulle bestå vandprøven for at vise, om de havde det rigtige fald, og det havde de fleste vist. Projektet blev afviklet i samarbejde med de ældste elver fra Gregers Krabbe Friskolen i Aarestrup, som hver dag blev transporteret til efterskolens byggeplads . Byggetraditionerne blev holdt i hævd, så der blev bundet kranse, holdt tale og serveret de obligatoriske røde pølser til de indbudte gæster. - Eleverne var meget begejstret for projektet, slutter Ole S. Pedersen. På en meget praktisk måde fik de indblik i matematiske beregninger og samtidig blev nogen af dem måske ansporet til at blive håndværker.