Test: Direktionsvogn til firmabilpris

Skoda Superb overbeviser fra første fløjt

7
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Den todelte bagklap er droppet for en traditionel hatchback. Selve rummet er enormt.

FIRENZE:Tredje generation af Superb er et pletskud fra tjekkerne og bør give rivalerne fra VW og Audi alvorlig hovedpine, når den introduceres til august.

For mens søsterbilen, VW Passat, har doneret den overordnede platform og motorer repræsenterer Skoda Superb i en særdeles fysisk forstand meget mere bil for pengene, med en rummelighed og komfort, der ikke finder mage på denne side af en luftaffjedret ministervogn.

Skoda fortæller, at den nye Superb repræsenterer begyndelsen på en ny æra; et paradigmeskift for Tjekkiets firehjulede stolthed og man må om ikke andet konstatere, at seneste generation af Skodas firmabil har smidt det noget bedagede ydre (og med det omtrent 75 kilo) og er trukket i det skræddersyede arbejdstøj, med stramt og moderne udtryk, der ved første øjekast snildt kunne forveksles med en Audi.

Volkswagen platform

Under huden finder vi Volkswagen-gruppens MQB-platform, der anvendes af alt fra en Audi TT til VW Touran, som i tilfældet med Skoda Superb er strakt en anelse, hvad der har gjort en i forvejen stor bil kæmpemæssig.

Akselafstanden er otte centimeter længere og Superb er blevet fem centimeter bredere over skuldrene. Selv mængden af paraplyer er vokset, således at der nu sidder en i hver fordør.

Ydermere er Superb den første Skoda med mulighed for adaptive støddæmpere, der benævnes DCC på ekstraudstyrslisten og til vælger man disse kan man se frem til en affjedringskomfort, der står mål med de bedste limousiner.

Adaptiv fartkontrol

Foruden et nyt, topmoderne motorprogram der rangerer fra 120 til 280 hestekræfter, har Superb fået nøjagtig samme teknologipakke, som vi kender fra Passat, med adaptiv fartpilot, LED-forlygter og blindvinkelassistent på ekstraudstyrslisten.

Eneste undladelse er den digitale instrumentering, som Volkswagen og Audi fortsat beholder for sig selv.

Stationcarudgaven, der i Skoda-terminologien har navnet Combi, forventes at hæfte for hele 80 pct. af salget herhjemme. og en typisk bil vil have en 150 hestes dieselmaskine med dobbeltkoblingsgearkasse og højeste udstyrsniveau, der nu kaldes Style frem for Elegance.

Superb Combi må blive et sandt orgie i plads, for den ordinære hatchbackudgave er begavet med et ekstraordinært rummeligt bagagerum, der matcher en Golf Stationcar med sine bagsæder nedfoldet og med en totalvolumen på over 1,700 liter burde være mere end rigeligt til de fleste.

Indtil den mere sparsommelige Greenline-model, der med sine 120 hestekræfter mønstrer 27 km/l, introduceres på et tidspunkt i løbet af i år, vil majoriteten af køberne være hærdede firmabillister, og de kan se frem til en luftig kabine med rigeligt albuerum, der med sin tyske stil er nærmest ergonomisk perfekt og er samlet og sammensat af gode materialer.

De danske priser er fortsat ukendte, men Skoda oplyser, at der forventes en yderst beskeden prisstigning på den nye model.

Der er efter sigende givet rap over fingrene til den danske importør for at forsøge at fylde mere udstyr i en Style-model end i en tilsvarende Passat Highline, men vi ved, at standardudstyret vil omfatte Bluetooth, fartpilot, regn- og skumringssenor samt tre-zonet klimaanlæg, den tredje zone naturligvis værende det magelige bagsæde.

BMW-rival

Velplaceret i de bløde, kølede, lyse lædersæder ligner Superb med sine filt-beklædte dørlommer, stemningsbelysning og fyrstelige benplads i højere grad om en rival til BMW, Mercedes og Audis direktionsvogne end en bil, der skal hugge købere fra Toyota Avensis og Co.

Eneste ridse i lakken er en skrånende taglinje, der forhindrer de højeste bagsædepassagerer i at læne sig helt tilbage. Forbavsende er det, at Superb langt hen af vejen - størrelsen og dens hakkeorden i VW-imperiet taget i betragtning - på sin vis kører bedre end søsterbilen fra Volkswagen.

Det dynamiske kompas peger i høj grad mod komfort end sport, men tjekkerne synes alligevel at have tryllet lidt ekstra præcision ud af et ellers følelsesløst styretøj og den bløde dæmpning er mere kommunikativ end Passats til tider psuedo-sportslige affjedring.

Lavt støjniveau

Uanset hvad, er Superb ikke ligefrem nogen Ford Mondeo på en italiensk landevej, der føles lidt som fremmed grund for den store tjekke.

De fleste af kilometerne vil blive nærmere tilbragt rundt omkring på motorvejsnettet, hvor det lave støjniveau, den solide retningsstabilitet og de velformede og komfortable sæder gør sit for at gøre timerne bag rattet så smertefrie som mulige.

Det ville være frækt at påstå, at Skoda fortsat er et billigt alternativ, og eftersom den seneste Superb er blevet særdeles lækker, er det obligatoriske prisløft måske også berettiget.

Holder priserne og beskatningsværdien stik, ender ligner Superb lidt af et fund, med et prisskilt der underbyder en tilsvarende VW Passat med 60.000 kr. eller firmabilsfavoritten Ford Mondeo med 40.000 kr.

Har man ikke allerede smidt sine sidste fordomme om Skoda, synes introduktionen af den nye Superb at være det perfekte tidspunkt.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.