Danmark

Test: Fords forrygende firmabil

Den ny Mondeo er en helstøbt, komfortabel og særdeles velkørende rejsevogn

2
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Stationcar’ens bagklap skjuler et bagagerum på 525 liter - pudsigt nok 25 liter færre end i den femdørs variant.

DANMARK:Hvordan ka’ det nu være, at de tre biltossede knægte i den grad er mere end normalt interesseret i dagens testbil, da den parkeres ved forældrenes hus? Det plejer ikke så meget at være almindelige biler men derimod Lamborghini, Ferrari, dyre Audi’er og BMW’er og den slags, de går mest op i.

Jo, svaret er i al sin enkelthed fronten på testbilen, Fords ny Mondeo. Dens snude leder umiddelbart tanken hen på Aston Martin. Er det mon det britiske bil ikon forklædt som en Mondeo stationcar? Nej, desværre det modsatte: En Ford med Aston Martin look på fronten.

Vel, mindre kan jo også gøre det. Den frække front er nemlig - i bogstaveligste forstand - begyndelsen på en helstøbt og særdeles velkørende familiebil/firmabil i den større mellemklasse, der kvalitets- og komfortmæssigt banker kraftigt på til premium class med biler som Audi, BMW og Mercedes.

Flot finish

Der er kælet for detaljerne i den ny Mondeo, finishen er flot og så er den proppet med mange nye teknologiske løsninger og har således taget et kæmpespring frem i forhold til forgængeren.

Så ikke overraskende er priserne også godt med: 365.600 kr. for allerbilligste version og 502.000 kr. for testbilen i stationcar udgave med 2,0 liters diesel på 180 hk og Titanium-udstyrsniveau. Hovedparten bliver da også erhvervsleaset til brug som firmabiler og så ser det pludselig helt anderledes ud - en beskatningspris på 352.500 kr.

Private købere derimod kan med fordel vente til, der er demobiler med pæne rabatter og ikke mindst ”frikørte” leasingbiler til langt under butikspriserne.

Men tilbage til selve bilen, som blev testet i versionen med 2,0 liters dieselmotor på 150 hk - en kultiveret og ganske kraftfuld maskine med et moment på 350 Nm som borger for et gedigent sejtræk. Et fint match til bilen og med en omend ikke prangende så dog fornuftig brændstoføkonomi. Fabrikken opgiver 20,4 km/l - under testen blev gennemsnittet til pæne 16,9 km/l.

Stram men komfortabel undervogn

Testbilen var med såkaldt powershift - det vil sige et seks trins automatgear, der ligesom motoren er et godt match til bilen, der er rummelig, som en stor stationcar bør være. Men så heller ikke mere. Hverken i bagsædet eller i bagagerummet - 525 liter - er pladsforholdene på højde med f. eks. en Skoda Superb.

Til gengæld har Mondeo sin helt store styrke i køreegenskaberne. De er forrygende gode - leveret af en ganske stram undervogn, der samtidig er i stand til at ”sluge” vejens ujævnheder på forbilledlig vis. Det er godt gået Ford.

Desuden er retningsstabiliteten fin og sammenholdt med et generelt lavt støjniveau, er den ny Mondeo en fortræffelig rejsevogn. Også suppleret af et flot udstyrsniveau, der bl. a. omfatter klimaanlæg, tågeforlygter med drejelys, opvarmet forrude, sportssæder, vognbanealarm, genkendelse af trafikskilte, aut. op- og nedblænding og farvejusterbar kabinebelysning.

Dertil kommer mange muligheder for yderligere udstyr såvel af komfort slagsen som sikkerhedsdetaljer i form af bl. a. adaptiv fartkontrol, parkerings assistent, bagsædeseler med indbygget airbag og automatisk nødbremse, der bremser bilen ned, hvis føreren i bytrafik overser en fodgænger, en cyklist eller en forankørende bil.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.