Danmark

Test: Forfriskende fransk facelift

Peugeot 2008 med ny front, skarpere attitude og stærkere, mere støjsvag mindste diesel

DANMARK:- Er den med firhjulstræk?

Spørgsmålet fra genboen var helt relevant. Peugeot 2008, der har fået et forfriskende facelift, ikke bare ligner men er en crossover - klassen af højbenede krydsninger mellem en stationcar og en MPV.

Men selv om den ny Peugeot 2008 typemæssigt er en crossover, har Peugeot i modsætning til flere af konkurrenterne dog fravalgt at udstyre en af seriens modeller med firhjulstræk. Og som den praktiske, mindre familiebil, den er, er det ikke et savn.

Til gengæld kan man glæde sig over crossoverens oplagte fordele: Der er bedre overblik fra den højere siddeposition end i den almindelige Peugeot 208 og så er den jo lige som alle andre mere eller mindre høje biler et køretøj man sætter sig ind i og ikke ned i.

Der er også bedre kabineplads og større bagagerum - faktisk hele 65 liter al den stund, at det sluger 350 liter. Ganske pænt for klassen.

Bagklappen dækker over et bagagerum på 350 liter - det er 65 flere end i ”lillebror”, Peugeot 208.

Bagklappen dækker over et bagagerum på 350 liter - det er 65 flere end i ”lillebror”, Peugeot 208.

Desuden gør bilens øgede højde i forhold til 208’eren opgaven med at pakke bagagerummet nemmere.

Faceliftet har uden på givet franskmanden en smartere attitude, bl. a. takket være en mere markant kølergrill og nydesignede lygter - suppleret med sorte skærmkanter og alu-bundpaneler.

Speciel instrumentering

Inden døre er det såkaldte i-Cockpit bibeholdt, hvilket indebærer at speedometer, omdrejningstæller m.m. er placeret så højt, at man aflæser dem hen over det lille rat og ikke gennem det. I første omgang kræver det nogen tilvænning, men ret hurtig bliver man dus med instrument-placeringen.

I 2008-seriens dyrere udgaver styres en række funktioner på en touchskærm, som faceliftet har givet en fintuning, så den nu fungerer hurtigere og mere præcis.

Men skærmen er blevet næsten for følsom, ligesom bilens styring er det. Det er selvfølgelig fint med et så direkte styretøj som i 2008’eren, men her er der næsten for meget respons, når forhjulene rammer vejstriber m.m.

Ellers er det kun pæne ord at sige om køreegenskaberne, som er bedre end i dens direkte, franske konkurrent, Renault Capture, der til gengæld rykker fra 2008’eren, når det gælder rummelighed og priser.

Introduktionspriser

Men her har den danske Peugeot-importør dog gjort en "indrømmelse" og tilrettet priserne i den rigtige retning - i hvert fald set med købernes øjne.

Der er således for fire varianter introduktionspriser på programmet. Det gælder bl. a. testbilen - 1,6 Blue HDi med 100 hk dieselmotor og Allure-udstyr - som lige nu fås for 220.000 kr. mod normalt 260.000 kr.

Billigste 2008 er en 1,2 liters benzin-variant med 82 hk til 180.000 kr.

Instrumentbordets touchskærm er gjort hurtigere og mere præcis.

Instrumentbordets touchskærm er gjort hurtigere og mere præcis.

Faceliftet har også givet mindre ændringer på motorprogrammet. Således er den gamle 92 hk diesel afløst af en den 1,6 liters 100 hk, der lå i testbilen. Motoren, der af fabrikken er opgivet til et forbrug på 28,6 km/l , både trækker bedre og er mere støjsvag end den gamle dieselmaskine.

Fem motorvarianter

Motorprogrammet tæller tre benzin-varianter på henholdsvis 82, 110 og 131 hk, mens der på dieselsiden er to 1,6 liters, nemlig førnævnte maskine på 100 hk og en 120 hestes.

Der tilbydes både fem- og seks trins gearkasse samt automatgearkasse og når det gælder udstyr, kan der vælges mellem fire forskellige niveauer.

Testbilen var med næstøverste niveau, og her er man rigtig godt hjulpet med bl. a. klimaanlæg og fartpilot.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.