Danmark

Test: Gedigen folkeflytter fra Skoda

Fabia stationcar med 90 hk dieselmotor byder på solide kvaliteter - og udfordringer

5
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

1,4-ltr. dieselen på 90 hk er for højt gearet. Benzinmotorerne, 1,2 TSI med 90 hk eller 110 hk, er et bedre alternativ for mange.

DANMARK:Masser af værdi for pengene har længe været et mantra for Skoda. Den nye Fabia Combi, der med samme stramme design nærmest er som snydt ud af næsen på den stilige storebror, Octavia, er ingen undtagelse.

Det konstaterer vi efter nogle dage i selskab med Combi’en bestykket med mellemudstyret Ambition og den 1,4-liters mellemstore diesel på 90 hk til en pris af 216.000 kr.

Mens længden i store træk matcher forgængeren, er nyheden ni centimeter bredere, og bagagerummet er med sine regulære 530 liter blandt de største i klassen.

Først og fremmest er Fabian’en dog blevet finpudset og opleves med solidt lukkende døre, faste sæder og ditto undervogn nærmest som hugget i granit. Indretningen nærmer sig mere end nogensinde VW-niveau, men skæmmes af et instrumentbord med knaldhård plast.

Combifolket er dog mere interesseret i praktikaliteten. Den er god. Fabia Combi indbyder til at blive brugt, og virker som om, den kan holde til børneflokkens hårdhudede behandling i årevis.

Solid køreoplevelse

Du finder dig nemt til rette ved førerpladsen med et logisk og letlæseligt display og en skærm med hurtigt reagerende menuer, mens bagsædet matcher klassen uden at være prangende, altså rimeligt plads til hår og bentøj.

På vejen har du en solid og sikker køreoplevelse, hvor styretøj, det præcise gearskifte og en fint afstemt komfortabel undervogn spiller sammen, men ikke med sportslig præcisionskørsel som i en Ford Fiesta.

Den 90 hk diesel byder på et moment, der med sine 230 Nm ser ud til at være tilstrækkeligt. Det holder bare ikke i praksis. Det teoretiske forbrug på 29,4 km/l. matcher nærmest den gamle Greenline. For at ramme de tal, har Skoda gearet bilen så højt, at du skal pænt op i omdrejninger for at få kadence. Det gør kørslen langt mindre flydende og bumlet.

Kuren er klar; vælg den fine letløbende 1,2 TSI benzinmotor med 90 hk. Den klarer 21,3 km/l, har et moment på 160 Nm og er hele 40.000 kr. billigere. Eller endnu bedre: tag den 110 hk, der klarer 20,8 km/l og et moment på 175 Nm. Den koster yderligere en halv snes tusinde kr. Mens dieselmodellerne tidligere kun var 20.000-25.000 kr. dyrere end de tilsvarende benzinversioner, er gabet altså blevet større. Samtidig er benzinmotorerne langt mere elastiske og økonomiske.

Benzinfordel

Så du skal køre langt mere end de 15.000-20.000 km om året, som tidligere markerede, hvornår diesel er relevant. For de, der pendler rigtigt langt, er Skoda også på vej med en Greenline-model, der skulle kunne klare over 32 km/l. Som med alle sparemodeller, skal tallene tages med et ekstra gran salt.

Ellers er der ikke mange fingre at sætte på Fabia Combi, som rammer tidsånden spot on. Med Front Assist, der selv bremser ned i bytrafik, er sikkerhedsniveauet højt lige som udstyrslisten er pæn fra Ambition. Den billigste Active mangler aircondition. Ambition med den mindste trecylindrede 1,0 liter MPI motor på 75 hk til 159.000 kr. kan dog godt kan klare ærterne, hvis du kun ruller i byen.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.