Test: Mini-Audi med strejf af luksus

A1 Sportback 1,0 TFSI Ultra har glimrende trecylindret benzinmotor, der er særdeles nøjsom

3
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Galleri - Tryk og se alle billederne.

NORDJYLLAND:- Det skulle Audi nu holde sig for god til...

Kommentaren kom fra en bekendt, da vi var på vej til forhandleren for at afhentet den lille testbil fra Audi. Og det var da lige før, jeg gav ham ret. Vel er det mærkets modstykke til koncernfætteren VW Polo og vel er der efterhånden en sand vrimmel af mikro- og minibiler med trecylindret motor.

Men at forsyne den faceliftede Audi A1 Sportback, jeg nu skulle teste, med en kun tre cylindret motor...

Bilen er immervæk en slags luksus-version af VW Polo. Men min skepsis blev dog langt hen ad vejen gjort til skamme, da jeg først sad bag rattet og kørte ud i verden.

Udover nye design-detaljer ved bl. a. kofangerne, der giver bilen et lidt mere sportsligt look, er en af de væsentligste facelift-nyheder, at netop VW-koncernens tre cylindrede motorer - benzin såvel som diesel - nu også fås i den kompakte A1 Sportback.

Første tre cylindrede

Der er tale om den første trecylindrede benziner i Audi’s historie. Testbilen - Audi A1 1,0 TFSI Sportback Ultra - med 95 hk kører ifølge fabrikken op til 23,3 km/l og har et CO2-udslip på 99 gram/km.

Til sammenligning præsterer A1’eren med tre cylindret 1,4 TDI med 90 dieselheste 29,4 km/l, så spørgsmålet melder sig: Kan det svare sig at investere flere kroner i dieselen med det lavere forbrug og bedre drejningsmoment, eller kan man lige så godt snuppe benzineren?

Det er svært at give et klart svar på - det handler mest om temperament og selvfølgelig også ens eget kørselsbehov.

Men hvorom alting er - den lille tre cylindrede benziner gør det glimrende. Fabrikkens opgivne forbrugstal på 23,3 km/l kom vi under testen ikke op på, men den viste samtidig, at et snit på 17-18 km/l ved blandet kørsel og med forholdsvis mange koldstarter ikke vil være urealistisk i praksis.

Imponerende af en benzinmotor, hvis 95 heste leverer passende power til minibilen.

God rummelighed

På minussiden står egentlig kun rigelig motorstøj ved kraftig acceleration og 130 km/t på motorvej - især set i lyset af bilens lidt mere luksusprægede fremtræden i forhold til konkurrenterne. Og deres lavere priser. Testbilen med laveste udstyrsniveau koster 228.987 kr.

Den faceliftede Sportback-version har samme akselafstand og udvendige længde som den ”almindelige” Audi A1, men der er forbedret loftshøjde - og rumfornemmelse - i kraft af, at taget er hævet lidt, ligesom sæderne er sænket en smule.

Så kabine-rummeligheden bringer Sportbacken op i klassens bedste tredjedel, hvilket bestemt også bilens køreegenskaber og generelle komfort gør.

Udstyrsmæssigt er det - som vi siger på disse breddegrader - heller ikke så ringe med bl. a. fartpilot og aircondition. Så selv om A1 Sportback 1,0 TFSI Ultra er dyrere end de fleste konkurrenter, byder den til gengæld på et motor-match, en komfort og et luksus-touch, hvor de ikke kan være med.

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.