Test: Spændstig og avanceret S-Max

Den nye Ford S-Max er ikke kun en velkørende familiebus - den er eksklusiv og avanceret

5
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Avancerede full LED, der selv blænder delvist ned for bl.a. fodgængere debuterer i S-Max. Systemet koster 21.000 kr. til Titanium-modellerne og 24.000 kr. til Trend.

Mallorca: - Da den første S-Max kom i 2006 hentede vi flere kunder fra premium-klassen. Nu er premium-mærkerne rykket ned i flere mindre bilklasser. Derfor er vi nødt til at gøre S-Max mere eksklusiv og rykke op ad.

Meldingen fra den tyske tekniker ved verdenspremieren på den nye Ford S-Max på Mallorca indrammer, hvad Ford vil med anden generation af den store MPV med plads til syv. Den skal i højere grad være flagskibet, hvor nye teknologier lanceres, og som Ford, der i helt gamle dage havde en topmodel som Scorpio til at tegne butikken, kører i front.

Derfor debuterer en lang række teknologiske lækkerier som intelligent fartbegrænser, der selv følger hastighedsgrænserne på vejskiltene, blændfri full LED forlygter, frontkamera, der kan se om hjørner, firehjulstræk og et nyt adaptivt styretøj, som giver mere tyngde.

Med priser fra 446.000 kr. for den billigste benzinmodel befinder vi os i de højere luftlag.

Men da de fleste S-Max erhvervsleases af firmafolket, er beskatningspriserne mere interessante. De er ikke klar endnu.

Sin egen klasse

I forvejen har S-Max skabt sin egen klasse som en sportslig MPV, Ford selv kalder SAV, der står for Sports Activity Vehicle.

Det udtryk er rendyrket i S-Max, som med den Aston Martin-agtige front, lygter som sammenknebne øjne og svung over linjerne giver bilen et dramatisk udtryk. Med sine 4,80 meter og akselafstand på 2,85 matcher S-Max forgængeren.

Vi kører S-Max med topudstyret Titanium og den 180 hk diesel med manuelt gear. S-Max har i årevis ligget pænt på leasingselskabernes hitlister som et godt bud til de familier, der vil have mere regulær plads end i Grand C-Max, VW Touran og Co., men ikke vil signalere familiebus i samme grad som Ford Galaxy, der også snart kommer i en ny generation, den nye Renault Espace og VW Sharan.

Her er S-Max det stilige og sportslige visitkort.

Det indtryk holder på vejen i modellen, som henter undervogn fra den nye Mondeo, hvilket taler for køreegenskaberne. De er skarpe.

Styrer præcist

Vi kommer direkte fra en test af de nye C-Max og Grand C-Max modeller, hvor et hop om bord i S-Max føles som at sættes ind i en bus; afstanden til forruden er længere og sæderne mere flade. Men efter få kilometer står det fast, at S-Max kører lige så adræt, om ikke bedre.

Den fører sig frem som en stor Mondeo; vi har en direkte føling med vejen, sving klares nærmest i Stuka-dyk, mens retningsstabiliteten er knusende sikker.

Vi testede det nye adaptive styretøj, hvor en elmotor hjælper styringen til at komme nemmere omkring sving i byen og reagerer mere jævnt og præcist på vejen, noget, som ifølge Ford giver mere premium-fornemmelse og får S-Max til at opleves som en mindre bil.

Ekstraudstyret til 8900 kr. giver klart mere tyngde og balance, men da styretøjet i forvejen er præcist, er det dog ikke noget, vi ville ofre penge på.

Den 180 hk diesel med et moment på 400 Nm har masser af pondus til at flytte den store bil og er pakket godt ind.

Motoren passer fint til S-Max og er den variant, den danske importør forventer at sælge flest af. Den klarer rimelige 20,0 km/l.

Instrumenteringen er holdt i en sort, underspillet nuance, med den otte tommer centrale skærm som omdrejningspunkt.

Finishen er på højt niveau, men flere steder med knaldhård plast, bringer os trods alt et hak under premium-klasse.

Du finder dig hurtigt til rette i de flader sæder, som faktisk støtter godt. Det gælder også på anden række, hvor der er fin plads til håret.

Tredje sæderække, som er ekstraudstyr til 26.500 kr. med Easy Fold, hvor hver enkelt sæde kan lægges ned elektrisk, er regulær og højden i orden.

Benpladsen er dog kneben, og oveni købet skal anden sæderække også pænt langt frem for at give ordentlig plads helt agterude.

Store børn sidder godt, og voksne kan for en kortere tur også fint være her.

Hvis du skal på langtur, så test sædeopstillingen med folk om bord først.

Ny undervogn med mere raffineret affjedring og niveauregulering på bagakslen gør også kørslen mere komfortabel for bagsædepassagerne.

Lang udstyrsliste

S-Max debuterer også med et system, hvor en fugtighedssensor hjælper airconditionanlægget med at undgå fugt på ruderne, mens en anden sensor for luftkvalitet sætter recirkulationen i gang, hvis der er risiko for, at udstødningsgasser kommer ind.

Listen af ekstraudstyr er lang.

For- og passagersædet kan tilkøbes med indbygget kold- eller varm luft og en massagefunktion med 11 oppustelige puder eller en bagklap, der kan styres med en fodbevægelse.

Basisudstyret i Trend er sikkerhedspakke med automatisk nødbremse, mens Titanium til 29.000 kr. mere bl.a. har parkeringshjælp, skiltegenkendelse og automatisk fartbegrænser, vognbaneassistent, ti tommer TFT-skærm i instrumenthuset og automatisk fjernlys.

S-Max, der lander efter sommerferien, har i alle tilfælde de talenter, der skal til, for af føre stafetten videre efter første generationers succes.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.