Test: Tre cylindre klarer 130 hk

1,2 liters benzinmotor er et godt match til den rummelige stationcar Peugeot 308 SW

2
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Galleri - Tryk og se alle billederne.

DANMARK:- Ja, ja. Spis nu brød til. Sådan kunne det godt have lydt, hvis man for 10 år siden havde hævdet, at der ville komme en kun tre cylindret benzinmotor på hele 130 hk.

Dengang - i 2004 - var motoren i indstigningsmodellen i Peugeot 307 serien en fire cylindret sag på 109 hk, men man kunne også godt få modellen med 136 hk. Så måtte man blot helt op i en 2,0 liters motor.

i 307 seriens afløser, 308, kan man Peugeot nu tilbyde en 3 cylindret benzinmotor på 130 hk på baseret på blot en 1,2 liters motor, der trods sin beskedne slagvolumen præsterer et dieselagtigt moment på 230 Nm ved kun 1750 omdr. Til sammenligning var det for 10 år siden i den 2,0 liter store motor på 136 hk 190 Nm og først til stede ved 4100 omdr.

Og sådan kan den talmæssige beskrivelse af den utrolige udvikling af bilernes motorer fortsætte med bl. a. forbrugstal og udstødningsværdier - her er der nemlig tale om lige så markante forbedringer.

Og det er ikke alene Peugeot, der kan kun kunsten at få en masse kraft ud af små maskiner og et tilsvarende lavt forbrug, det kan en stribe andre producenter bestemt også.

Motor med saft og kraft

Men Peugeot har med sin nyudviklede tre cylindrede 1,2 maskine (der også fås i en mindre 82 hk version) placeret sig i førerfeltet. De flotte tal for hestekræfter og drejningsmoment er ikke kun papirværdier. De kommer også til udtryk i praksis, selv om maskinen er placeret i den rummelige familie stationcar, Peugeot 308 SW.

Konstant imponeres man af den saft og kraft, motoren leverer. Enten til spurt eller sejtræk. Det sker også lydmæssigt på et niveau, så man både skal lytte godt efter og være kender for ikke at tro, at der ligger en fire cylindret, større motor under hjelmen.

Modsat er man, når det gælder brændstofforbruget, ikke i tvivl om, at vi her har at gøre med en mindre motortype. Fabrikkens officielle forbrugstal er 20,4 km/l ved blandet kørsel - meget flot bilens størrelse og kraft-ressourcer taget i betragtning.

Og ved øko-kørsel kan man godt snige sig op i nærheden - så såre man ikke skal på motorvej og køre 130 km/t. Da bliver den lille motor ganske tørstig, vel typisk kun ca. 14 km/l ved den fart, så har man et stort kørselsbehov, herunder på motorvej, er alle den lille motors dyder til trods nok ikke den man skal gå efter. Så kig heller efter en diesel.

Ingeniørkunst

Men det ændrer ikke ved, at Peugeot motormæssigt har præsteret ingeniørkunst på højt niveau.

NordjyskeBiler har tidligere testet 308 SW i andre versioner så ganske kort om selve bilen: Velkørende, komfortabel og særdeles rummelig samt en flot finish og smart instrumentbord med stor touchskærm, hvorfra man bl.a. styrer aircondition. Skærmen er tydelig og velgrafikeret, men reaktionstiden for langsom.

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.