Thisebørn i trøjen trin for trin

Skolevæsen 29. september 2002 08:00

THISE: Hvordan løser man konflikter uden vold? Det er blot en af de ting, som over 70 børn i Thise Skole kaster sig over i den kommende uge. "Trin for trin" hedder projektet og er bygget på tre af slagsen, nemlig trinene: stop, tænk og handl. Det er et undervisningsmateriale om social adfærd for 6-10 årige, men også de 10 største børn i børnehaven har fået lov at være med. - Trin for trin får børnene nogle redskaber til uden vold at løse konflikter som frustration, mobning og det at blive holdt udenfor, fortæller lærer Norma Mikkelsen. - Og de finder ud af, at det er okay at være gal eller ked af det, og de lærer at tackle det på en social måde i stedet for at slå. Lærer at tænke sig om og finde ud af, hvad problemet er. Norma Mikkelsen har sammen med kollegaen Lisbeth Nielsen været på intensivt kursus i Trin for trin, og de to er nu uddannet som instruktører, der har undervist kollegerne, mens forældre og bedsteforældre tog sig af børnene. Alle skolens medarbejdere er derfor parate til at kaste sig over projektet, hvor hver klasselærer bestemmer forløbet for sin klasse. Ikke fordi børnene på Thise Skole er bedre eller værre til at slå og mobbe end andre børn. - Men undervisningsmaterialet er så godt, at vi mener, alle børn skal kende det, siger Norma Mikkelsen og afslører, at processen efter planen fremover skal fortsætte med hver ny årgang, der begynder i skolen. - Desuden har vi her en enestående chance for også at inddrage børnehaven, fordi den ligger så tæt på, påpeger Norma Mikkelsen med henvisning til deltagelsen de 10 største børn i børnehaven. Det første, der sker, er, at de ligesom ungerne til og med fjerde klassetrin får en T-shirt med et tre-hjertet logo i rød, gul og grøn som symbol på stop - tænk dig om - handl. Med forældre Også forældrene bliver nøje orienteret om planerne. - Måske har de lyst til at arbejde videre med tingene derhjemme, håber Norma Mikkelsen. Af samme grund holder skolen 23. oktober et orienteringsmøde for alle forældrene. Her får de blandt andet at vide, at det aldrig er børnenes egne konflikter, der er til debat. Kun fotobørnenes i undervisningsmaterialet. Det består af Hurtighunden, der kun tænker på sig selv, mens Stop-op-sneglen er flink ved både sig selv og over for andre og lærer Hurtighunden at være det samme. Dertil kommer 42 plancher med børn i forskellige situationer til diskussion. Situationer, hvor børnene gerne skal stoppe op, tage det roligt og tælle til 10, tænke højt, tænke efter og sætte ord på følelser som vrede, raseri og bedrøvelse.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...