Radikale kræver super-landevej til Thisted og flere hurtigbaner i Aalborg

Partiet vil også have flere hurtigbaner til busser i Aalborg. Begge dele tager partiet med til forhandlinger i Folketinget om infrastruktur

Der er masser af trafik på landevejen mellem Thisted og Aalborg. Trafikalt er erhvervslivet i Thy og Mors udfordret af infrastrukturen, og det ønsker Radikale Venstre at gøre noget ved i kommende forhandlinger på Christiansborg. Arkivfoto: Peter Mørk

Der er masser af trafik på landevejen mellem Thisted og Aalborg. Trafikalt er erhvervslivet i Thy og Mors udfordret af infrastrukturen, og det ønsker Radikale Venstre at gøre noget ved i kommende forhandlinger på Christiansborg. Arkivfoto: Peter Mørk

NORDJYLLAND:Står det til Radikale Venstre, skal den nordjyske debat om infrastruktur ikke kun handle om en 3. Limfjordsforbindelse.

Det skal også handle om en super-landevej mellem Thisted og Aalborg samt flere hurtigbaner til busser i den nordjyske hovedstad.

Begge krav er udsprunget lokalt, men de får støtte fra partiets folketingsgruppe, hvor transportordfører Rasmus Helveg Petersen tager dem med til de kommende infrastrukturforhandlinger, der forventes at starte senere på foråret.

Bo Fink, kandidat til regionsrådet i Nordjylland og medlem af radikale Venstre Thy-Mors, mener, det er på tide, at trafikforholdene mellem Thisted og Aalborg bliver opgraderet med en super-landevej - også kendt som en 2+1 vej.

Det er en vejtype, hvor det er tilladt at køre 100 km/t. En super-landevej har skiftevis en eller to kørebaner i en given retning. Denne vejtype har som regel tre gennemgående kørebaner på hele strækningen, og er langt billigere end motorveje.

- Borgere og virksomheder i Thy og på Mors har et stort behov for at få en bedre forbindelse til Aalborg. Det er en afgørende politisk opgave at sænke pendlerne og erhvervslivets transporttid til og fra Aalborg og resten af landet. Jeg mener, at det er tid til at investere i anlæggelsen af en super-landevej, der binder Thisted og Aalborg bedre sammen, og det glæder mig meget, at jeg også har opbakning fra Christiansborg til forslaget, siger Bo Fink i en pressemeddelelse.

Mens andre dele af Nordjylland har glæde af motorvejene E45 og E39, er Thy og Mors ikke ordentligt forbundet til motorvejsnettet, og det er et problem for muligheden for at tiltrække kvalificeret arbejdskraft fra resten af regionen og landet, mener Radikale Venstre

Rasmus Helveg Petersen (RV) vil kræve bedre statspenge sat af til bedre landevej mellem Thy og Aalborg samt flere hurtige baner til hurtigbusser i Aalborg. Arkivfoto

Rasmus Helveg Petersen (RV) vil kræve bedre statspenge sat af til bedre landevej mellem Thy og Aalborg samt flere hurtige baner til hurtigbusser i Aalborg. Arkivfoto

- Thisted har i alt for lang tid manglet en ordentlig forbindelse til Aalborg og motorvejsnettet. Det gør det unødigt besværligt at være pendler, og det lægger en tung dæmper på det store potentiale, der er ligger i erhvervslivet i Thy og på Mors. Vi går til infrastrukturforhandlinger med de andre partier på Christiansborg med det som krav, og vi vil kæmpe for, at det bliver prioriteret i den endelige aftale, siger Rasmus Helveg Petersen, transportordfører for Radikale Venstre på Christiansborg.

BRT-busserne, som der lige er ved at blive gjort plads til i Aalborg, skal give kollektiv trafik bedre vilkår i øst-vestlig retning. Radikale Venstre ser det gerne udvidet til også at tilgodese den kollektive trafik i nordlig og sydlig retning. Arkivfoto: Martin Damgård

BRT-busserne, som der lige er ved at blive gjort plads til i Aalborg, skal give kollektiv trafik bedre vilkår i øst-vestlig retning. Radikale Venstre ser det gerne udvidet til også at tilgodese den kollektive trafik i nordlig og sydlig retning. Arkivfoto: Martin Damgård

I Aalborg Kommune vil Jørgen Hein, rådmand for Ældre og Handicap, have flere hurtigbaner til busser i Aalborg, og det skal staten være med til at betale, mener rådmanden.

- Vi nærmer os en mobilitetskrise i Aalborg. Byen vokser, og mange pendlere spilder tiden, når de krydser fjorden på vej til og fra centrum. Offentlig transport er vigtig for den grønne mobilitet i Aalborg. Derfor er det bekymrende at flere af vores busser, står stille i trafikpropper. Det gør det mindre attraktivt at vælge bussen, siger Jørgen Hein i en pressemeddelelse.

Aalborg er netop nu i gang med anlægge den første rigtige forbindelse i Danmark flor busser, der kører i egne baner, kører hurtigere og kommer hurtigere gennem trafikken. Den såkaldte BRT-forbindelse skal forbinde byens østlige og vestlige dele bedre med centrum.

Ifølge en analyse af trafikselskaberne Midttrafik, NT og Movia er det også oplagt, at Aalborg får en moderne BRT-løsning i den nord- og sydgående retning, og det spor vil Radikale Venstre køre videre i.

- Aalborg Kommune er vokset med omkring 27.000 personer siden 2007, og det har sat mobiliteten under pres. Aalborgs mobilitet er særlig udfordret af byens unikke og smukke geografi med Limfjorden, der deler byen i en nordlig og en sydlig del. Vi går til infrastrukturforhandlinger med de andre partier på Christiansborg med et krav om, at Aalborg skal kunne få finansiering til at udvide BRT-rutenettet, og vi vil kæmpe for, at det bliver prioriteret i den endelige aftale, siger Rasmus Helveg Petersen.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.