Thybo har Lufthansa som kunde
Den 38-årige Søren Kvejborg fra Koldby har specialiseret sig i tredimensionale scanninger.

Søren Kvejborg er her omgivet af scannere. De to forreste blev benyttet til scanningen af flyvemaskinen. Foto: Ole Iversen
Galleri - Tryk og se alle billederne.

Da den 38-årige Søren Kvejborg fra Koldby for knap fire år siden valgte at etablere sig med egen virksomhed, var det primært med tekniske 3D tegninger på computeren. I dag har han etableret sig som en af de få i Danmark, der tilbyder 3D-scanning af alskens emner. En 3D-scanning er en nøjagtig tredimensionel kopi af det originale emne. Scanningen kan efterfølgende bearbejdes og danne grundlag for en kopitro reproduktion af det scannede. - Da jeg tegnede i 3D spurgte jeg mig selv, om det ikke kunne lade sig gøre at scanne i 3D, fortæller Søren Kvejborg, der oprindeligt er uddannet lastbilmekaniker og maskintekniker og som har en fortid som konstruktør og projektleder hos Bila A/S i Nykøbing. For to år siden kom han i kontakt med firmaet MTS i Randers, der allerede på det tidspunkt var langt fremme med tredimensionale scanninger. - På et tidspunkt fik jeg til opgave at scanne en vindmøllevinge på Sjælland. Men det scanningsudstyr, som MTS lagde ind med, var ikke stor nok til en scanning af en stor vindmøllevinge, fortæller Søren Kvejborg. Det blev optakten til et tæt samarbejde med det tyske firma Laserscanning Europe fra byen Magdeburg. - På et tidspunkt ringede indehaveren af Laserscanning Europe, Eric Bergholz, til mig og sagde, at han havde en kunde i Danmark. Det var scanningen af en hel fabrikshal inkl. maskiner i Holstebro, fortæller Søren Kvejborg. Ifølge Søren Kvejborg, giver netop en tredimensional scanning ledelsen af fabrikken et bedre overblik i forbindelse med placering af nye maskiner. - Man kan selvfølgelig måle lokalerne op manuelt. Men dels tager det længere tid og dels er der chancer for, at noget bliver overset, siger Søren Kvejborg. Som eksempel nævner han en virksomheds placering af en robot, der ifølge opmålingen passede fint ind i et produktionslokale. - De havde bare overset, at der var en jerndrager i loftet, siger han. Et andet eksempel for anvendeligheden af 3D-scanninger er reproduktion af emner, hvor den originale tegning er blevet væk. At der er bud efter 3D-scanninger viser, at Søren Kvejborg nu også kan skrive det tyske luftfartsselskab Lufthansa på sin referenceliste. - Jeg har lige været i Seattle for at 3D-scanne en Boing 747-8 for Lufthansa. Scanningen skal danne grundlag for uddannelse af personalet. Fly er i drift ca. 20 timer i døgnet. Så på den måde er det nemmere at sætte skole flypersonalet i en kopitro virtuel kabine, siger Søren Kvejborg. Stor rolle i fremtiden Han er netop blevet officiel forhandler af Faro 3D laserscannere i Danmark. - De kommer til at spille en stor rolle i fremtiden, fordi man for eksempel kan skabe 3D CAD filer ud fra scanninger, til eksempelvis bevaringsværdige bygninger, eller maskinhaller der mangler dokumentation eller skal ombygges, siger Søren Kvejborg. Han mener i øvrigt ikke, at bopælen i Thy er en hindring for at drive en højteknologisk virksomhed. - Tværtimod. Selv om vi bor her i Thy kan der netop være adgang til avanceret teknologi, siger han. Søren Kvejborg fortæller, at han har flere forskellige opgaver i støbeskeen. - Kunderne har simpelthen ikke råd til ikke at bruge teknologien, siger den 38-årige iværksætter.
Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.
Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.