Thys egen jernbaneekspert

62-årige Niels-Henrik Lund har været optaget af tog siden barndommen.

Villy Dall,
Niels-Hen­rik Lund hav­de lørdagsvagten på Thi­sted Sta­tion. Der var tralvt med salg af bil­let­ter, plads­bil­let­ter og ra­bat­kort samt ud­le­ve­ring af kø­re­pla­ner. Og så spurg­te man­ge på for­bin­del­ser­ne mel­lem lands­de­le­ne, da de ikke kend­te til sær­kø­re­pla­nen. Foto: Peter Mørk
EMNER 12. august 2007 22:25

Lørdag havde Struer Jernbaneklub arrangeret særkørsel på Thybanen med to rangerlokomotiver og fire vogne, alt sammen materiel fra 1950-60’erne, var det oplyst. - Nøjagtigt kan jeg ikke sige det, men ingen af disse vogne er yngre end 1963, lød det fra Thys egen jernbaneekspert, Niels-Henrik Lund, i dag leder af billetsalget på Thisted Station, som tilfældigvis havde lørdagsvagten. Og i øvrigt rimelig tralvt med at sælge billetter, pladsbilletter og rabatkort samt udlevere køreplaner og dertil give oplysninger om togforbindelserne mellem landsdelene. De er nemlig ikke kendt af hverken lokale eller turister her, mens særkøreplanen gælder frem til 26. august. Niels-Henrik Lund tilføjede, at de første nye togvogne blev leveret til DSB i 1964. Prikket i banken 62-årige Niels-Henrik Lund har siden barndommen været optaget af tog. Interessen for modeljernbaner fik han fra sin fars kammerat, og selv har han siden starten for 25 år siden været formand for Thy Jernbane-Forening. Dens ca. 20 aktive medlemmer mødes hver tirsdag aften i klublokalet på stationen for at køre med deres modeltog. Som profession valgte Niels-Henrik Lund dog bankvejen, og han var fuldmægtig i Danske Bank, da den store prikkerunde kom i 1992. Han kom efter fyringen i gang med kurser, arrangeret af AMU-Centret og handelsskolen, men hørte så tilfældigt en dag på stationen, at dens leder skulle på pension. ”Det må da give et ledigt job,” tænkte Niels-Henrik Lund, der forestillede sig, at hans interesse for og kendskab til togdriften kunne være ham til nytte. Efter at have talt med forskellige bekendte inden for ”væsenet”, sendte han en ansøgning og gennemgik så en egentlig elevuddannelse inden for DSB, hvorefter han blev ansat som tjenestemand på Thybanen. Det sidste vink Det førte til, at det faktum var ham - trods sygemelding på det tidspunkt - der som leder af Thisted Station for sidste gang vinkede afgang til et tog fra Thisted Station. Det var intercitytoget om eftermiddagen 17. december 2002, hvor også denne station - Thybanen var den sidste strækning i landet - blev automatiseret. I dag styres togdriften helt og holdent fra Struer, så personalet på Thisted Station - to en halv, omregnet til fuldtidsansættelse - kun står for salget af billetter. I øvrigt er det jo nu Arriva, der siden 1. januar 2003 har drevet stationen. Som tjenestemand er Niels-Henrik Lund dog fortsat ansat hos DSB, der så har lejet ham ud til Arriva. De forskellige funktioner er i øvrigt i dag skilt så meget ad, at stationspersonalet i Thisted ikke kendte til særtoget fra Struer, før Thisted Dagblad kontaktede Niels-Henrik Lund. Længere rangering Havde man kontaktet ham, havde man til gengæld undgået den nødvendige rangering ud på den anden side af Dragsbækvej-overkørslen, der blev nødvendigt, fordi Arriva-toget med afgang kl. 11.27 holdt i spor 2, så særtoget måtte køre ind i spor 1. Da Arriva-toget var kørt, måtte særtoget til gengæld omrangeres til spor 2, fordi det skulle holde indtil afgang kl. 14.41, og der i mellemtiden var en Arriva-afgang kl. 13.27. På grund af længden af særtoget måtte det altså rangeres ud på den anden side af Dragsbækvej. Niels-Henrik Lund og de øvrige medlemmer i Thy Jernbane-Forening kender godt nogle af medlemmerne i Struer Jernbaneklub. Men interesserne er forskellige. Hvor sidstnævnte jo arbejder med det originale materiel (1:1), arbejder thyboerne med kopier i størrelsesforholdet 1:87.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...