Ti flyselskaber politianmeldt for at holde på kundernes penge

Norwegian, Ryanair, Easyjet og KLM er blandt ti flyselskaber, som er meldt til politiet af Trafikstyrelsen.

Ryanair er blandt de ti flyselskaber, som er blevet politianmeldt for ikke at have refunderet penge fra aflyste flyrejser. (Arkivfoto)

Ryanair er blandt de ti flyselskaber, som er blevet politianmeldt for ikke at have refunderet penge fra aflyste flyrejser. (Arkivfoto)

KØBENHAVN:Trafikstyrelsen har politianmeldt ti flyselskaber, der ikke har betalt kunder penge tilbage for aflyste flyrejser under coronaudbruddet.

Det oplyser styrelsen på sin hjemmeside.

Selskaberne er Aegean Airlines, Air France, Brussels Airlines, EasyJet, KLM, Norwegian, Ryanair, TAP Portugal, Thai Airways og Vueling.

Det er nu op til anklagemyndigheden at vurdere, om flyselskaberne skal have en bøde.

Anmeldelsen kommer, i forlængelse af at 12 flyselskaber i oktober fik et påbud om at betale pengene tilbage senest 1. december.

Samtidig var meldingen, at næste skridt ville være en politianmeldelse, hvis de ikke havde givet kunderne deres penge retur.

SAS og Lufthansa var også blandt de selskaber, der fik et påbud. De to selskaber er blevet bedt om at indsende yderligere dokumentation inden 10. januar, og de kan også risikere at få en anmeldelse på et senere tidspunkt.

Ifølge styrelsen har påbuddene dog betydet, at der kommet lidt mere skub i tilbagebetalingerne.

- Styrelsen har nu gennemgået afrapporteringerne, og det er styrelsens vurdering, at påbuddet overordnet set har haft en tydelig og positiv effekt på hastigheden af tilbagebetalingen af ubrugte flybilletter.

- Ingen af flyselskaberne har dog - efter styrelsens vurdering - efterlevet det udstedte påbud fuldt ud.

Hos selskabet Flyhjælp, der hjælper flypassagerer med at få penge tilbage for aflyste rejser, er det derimod ikke oplevelsen, at der er kommet skub i sagerne.

Flyhjælp har i øjeblikket omkring 2000 krav mod flyselskaber på vegne af passagerer.

- Vi oplever ikke, at adfærden hos flyselskaberne har ændret sig markant, og at flyselskaberne trækker sagerne i langdrag, siger pressechef Alex Kirkeberg.

- Vi respekterer selvfølgelig den situation, som flybranchen er i, men vi må samtidig respektere reglerne om, at pengene skal betales tilbage inden for syv dage.

- Vi har kunder, som ikke har fået penge tilbage for aflyste rejser i marts, siger han.

Flere af flyselskaberne har undskyldt sig med, at de har haft ekstraordinært mange aflysninger at behandle som følge af coronaudbruddet.

Samtidig har situationen betydet, at de fleste flyselskaber har været i alvorlig pengemangel.

/ritzau/

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.