Kina

Tican ser et potentiale i Kina

Slagterikoncernen forventer at kineserne fremover vil begynde at trække mere regulære udskæringer.

1
Galleri - Tryk og se alle billederne.

Ifølge adm. direktør, Ove Thejls, arbejder Tican nu med konkrete planer om at oprette et selskab i Kina. Foto: Ole Iversen

Slagterikoncernen Tican forventer, at det kinesiske marked over en kort årrække vil efterspørge andet end ører, hoveder og tæer. Og det gør markedet så interessant, at Tican nu arbejder på at etablere en egentlig afdeling i landet. I øjeblikket er driver Tican et repræsentationskontor i millionbyen Shanghai. Ifølge adm. direktør Ove Thejls er det dog ikke nok, hvis Tican selv vil ud på markedet og sælge direkte til detailhandelen og food-service virksomheder. - I øjeblikket sælger vi vores produkter direkte til nogle kinesiske industrivirksomheder, der så sælger varerne videre. Men hvis vi selv vil på markedet, skal vi blandt andet have eget lager i Kina, siger Ove Thejls. Madkultur I Kina er svinekød en naturlig del af madkulturen. Og Ove Thejls regner da også med, at den støt voksende middelklasse vil efterspørge for eksempel brystflæsk og bove over de kommende to år. Derimod regner han ikke med, at det kinesiske marked er klar til at tage imod de helt dyre udskæringer, som Tican får en god pris for på det japanske marked. Højprismarked Men Kina er et særdeles attraktivt højprismarked, påpeger Ove Thejls. - Kineserne betaler for tiden 25 kroner pr. kilo for ører og 14 kr. kilo for tæer, siger han. Tican er ifølge direktøren i den komfortable situation, at man "ikke kvæles" i råvarer. - Derfor har vi heller ikke en restmængde, som vi skal af med. Og det gør os i stand til at sælge vore produkter på de markeder, hvor vi kan opnå den højeste pris, siger Ove Thejls. Kinas stigende efterspørgsel på svinekød på verdensmarkedet gør sig allerede bemærket på svinepriserne. Kina er således medvirkende årsag til de høje noteringer. I øjeblikket eksporterer Tican 18-19.000 ton svinekød til Kina om året.