EMNER

Til kamp mod chaufførenslaster

Nyt apparat skal træne lastbilchauffører i at køre sikkert og spare brændstof

Hvor svært kan det være at køre lastbil? Ret svært! NordjyskeBilers udsendte med lille kørekort kom ellers godt fra start i sin første køretime i vogntog. Trucken med sættevogn var hurtigt oppe på 85 km/t ude på motorvejen og fik overhalet nogle tøsede kolleger, der fimsede af sted med 80 i det langsomme spor. eldigvis Men oppe i sneen i alperne gik det galt. Helt galt. Ned ad en glat bakke eksploderede et dæk. Vogntoget skred på tværs og vædrede en personbil, inden førerhuset kvasede sig gennem autoværnet, så det ruskede i hele vognen ... Her sluttede filmen heldigvis. Hele forestillingen foregik nemlig i en simulator, som chaufførernes fagforening SID og Arbejdsgiverforeningen for Transport og Logistik, ATL, har skillinget sammen til. Apparatet skal bruges til efteruddannelse af drevne chauffører. Det skal lære dem at lette speederfoden, køre mere forudseende og spare på brændstoffet. Og det skal branchen, samfundet og medtrafikanterne nok få gavn af, mente alle de storbil-kendere, som var med til indvielsen af lastbilsimulatoren i Vejle i tirsdag. Apparatet er nemlig lige så avanceret, som det er stort og dyrt - det koster seks millioner kroner: Chaufføren sidder i et rigtigt førerhus med rat, pedaler, gearstang, retarder - en slags motorbremse - og så videre. Når startnøglen drejes, brummer en højttaler ANNN i takt med, at omdrejningstælleren flytter sig. Og når bremsepedalen og gearstangen røres, pruster det PFFFT fra trykluftanlægget. Med slingrende kød Turen fremad gennem land og by vises på storskærme uden for ruderne, og bakspejlene giver livagtige billeder af udsynet bagud. Hele indretningen er stablet op på seks kraftige luftfjedre, så simulatorførerhuset kan dingle livagtigt, når vognen kører over bump eller lasten forskubber sig. Simulatoren er konstrueret af det franske firma Thales, som også laver flysimulatorer til træning af piloter. Både i Holland og Frankrig indgår simulatorkørsel nu i undervisningen af lastbilchauffører, og det håber og tror SID og ATL også bliver tilfældet i Danmark, når først myndighederne får øjnene op for simulatorens fordele. Inde i det rokkende, brummende, pustende førerhus kan både novicer og eksperter nemlig træne i al slags kørsel i flere vogntyper både uden og med anhængere, som for eksempel kan være lastet med paller, skvulpende benzin og ophængt, dinglende kød - en særligt utilregnelig og delikat transport. Seancen styres af en instruktør uden for førerhuset. På computer kan han skifte landskab og trafikmønster. Han kan sætte fodgængere til at gå ud foran lastvognen og få personbiler til at køre over for rødt. Han kan lave mørke, regn, tåge og sne på filmen. Og hvis det stadig ikke er lykkedes at bringe eleven ud af fatning, kan han punktere et hjul eller sørge for totalt bremsesvigt, så eleven må finde den blødeste bjergvæg at standse mod. - Meget livagtigt, sagde de imponerede vognmænd, chauffører og lastbiljournalister ved indvielsen. Diesel på spil Branchen kan nu få ti chauffører ad gangen på et dagskursus i simulatoren. Hver chauffør får en time i førerhuset og ni timers teori ved computer. Udgiften for et dagskursus er omkring 1000 kroner pr. chauffør, og de penge skulle snart være tjent hjem. For hollandske erfaringer siger, at en chauffør typisk kan lære at spare 5-7 procent på brændstoffet på et simulatorkursus. Og da en typisk dansk langturstrucker bruger omkring 50.000 liter diesel om året er der udsigt til årlige besparelser i 10.000 kroners klassen for hver eneste elev. Skulle simulatoren alligevel ikke give økonomisk gevinst, er vognmand Joan Andersen, ATLs formand, alligevel glad for investeringen. - Lastbilchauffører er indblandet i hver sjette dødsulykke herhjemme. Det tal er alt for højt. Kan vi med simulatoren forebygge bare ét uheld med et barn involveret, er pengene givet godt ud, sagde hun ved indvielsen.