Tilgangen til privat hjemmehjælp er stor

AALBORG:Fritvalgsordningen bliver mere og mere populær i Aalborg Kommune. De private leverandører har oplevet en stigning på omkring 40 procent til praktisk bistand og 14-dages-rengøring fra april 2005 til april 2006. Dermed vælger 17 procent af de kommunalt visiterede brugere private til rengøringsarbejdet. Derudover vælger omkring dobbelt så mange brugere nu en privat leverandør til at stå for den personlige pleje og maden. Det er omkring seks procent af alle visiterede. Selv om folk i stigende grad foretrækker de private leverandører, så er ældre- og handicaprådmand Anni Kjeldgaard (K) ikke bekymret. - Det er bare et udtryk for, at loven om frit valg er en succes. Jeg varetager brugernes interesse, og de vil selv have lov at vælge, siger Anni Kjeldgaard. Ikke dårligere Hun mener også, at ordningen, som har kørt siden 2003, er blevet så stor en succes, fordi kommunen har været god til at informere om mulighederne. - Men medarbejderne har været gode til at tage kampen op for at vise, at de er de bedste, siger Anni Kjeldgaard. Udvandringen skyldes altså efter hendes mening ikke, at kommunens medarbejdere er dårligere end de private leverandørers medarbejdere. - De private er måske bedre til at sikre, at det er den samme medarbejder hver gang, fordi de ikke er så mange, siger Anni Kjeldgaard. Vant til privat rengøring Direktøren for ældre- og handicapforvaltningen, Niels Tikjøb Olsen, lægger da heller ikke skjul på, at evnen til at stille med samme medarbejder fra gang til gang er et af kommunens udviklingspunkter. Det og andet har kommunen fundet ud af gennem undersøgelser, der skal vise, hvorfor folk vælger de private. - Omkring en tredjedel af de nye visiterede vælger private til rengøring. De har ofte været vant til at bruge hjemmeservice, og derfor holder de fast i den samme leverandør, siger Niels Tikjøb Olsen. Derudover er der en stor gruppe af utilfredse, som skifter frem og tilbage mellem de private og kommunen. Bortset fra en masse bureaukrati i forhold til administrationen, så ser Niels Tikjøb Olsen heller ikke det store problem i konkurrencen fra de private leverandører, som kommunen har et godt samarbejde med. - Nu skal vi bevise, at vi er bedre, for vi vil også gerne have tilfredse kunder.