Tillægsforsikringer dækker

Forbrugerrådet har blandt andet i denne avis været fremme med kritik af tillægsforsikringer.

Forsikringsvirksomhed 11. oktober 2006 21:34

Kritikken lyder i al sin forsimplende enkelhed, at tillægsforsikringer er unødvendige og spild af penge. Argumentet er, at forbrugerne i de fleste tilfælde er dækket af købeloven eller deres indboforsikring. Det lyder besnærende, men problemet er, at det er forkert, og at forbrugerne efterlades med et fejlagtigt billede af, hvilken dækning de har. Kort fortalt er en tillægsforsikring en forsikring, der er knyttet til købet af et bestemt produkt. Tillægsforsikringer tegnes først og fremmest ved køb af hårde hvidevarer og elektroniske produkter, som f.eks. mobiltelefoner eller de i dagens Danmark så populære fladskærme. Vi mener i Dansk Handel & Service, at disse tillægsforsikringer – ikke i alle situationer – men i mange tilfælde er et fornuftigt produkt. Tvivlsomme tillægsforsikringer kan ikke forsvares, men det er vigtigt at understrege, at det heldigvis langt fra er det typiske billede. Tillægsforsikringer er en rigtig god investering, hvis man ønsker tryghed for skader, som hverken købeloven eller den typiske indboforsikring dækker. Det gælder f.eks. hændeligt uheld, og i tilfælde, hvor varen går i stykker mere end to år efter købet, hvor den 2-årige reklamationsret ifølge købeloven er udløbet. Jeg vil her skitsere et par tilfælde på hændeligt uheld, som læseren sikkert kan nikke genkendende til. Når et barn sidder på fars skød og i sin iver vælter sodavand udover den bærbare pc, eller når nogle skruer glemmes i et par arbejdsbukser, inden de lægges i vaskemaskinen. Her går tillægsforsikringen så ind og dækker reparationerne på den bærbare og på vaskemaskinen, hvis de som følge af uheldet går i stykker. Sådanne klassiske selvforskyldte uheld dækker kun de færreste indboforsikringer. Hvis det dyrt indkøbte fladskærms-TV eller den studerendes pc går i stykker efter de 2 år, som reklamationsretten dækker, så er der ingen hjælp at hente i købeloven. Her kan en tillægsforsikring være nyttig, og jeg har endnu ikke set dokumentation fra Forbrugerrådet, der tilbageviser dette. I Dansk Handel & Service tager vi naturligvis berettiget kritik alvorligt, og blandt andet derfor har vi sammen med vores medlemmer, der sælger tillægsforsikringer, igangsat et projekt, der skal sikre større gennemsigtighed og bedre forbrugerforhold. Forbrugerrådets kritik fremstår så meget desto mere hul, når vi går ind og ser på forbrugernes egen erklærede tilfredshed med produktet tillægsforsikringer. Jeg vil her tillade mig at benytte oplysninger fra Forbrugerrådets egen undersøgelse af forbrugeres erfaringer med tillægsforsikringer. I den undersøgelse fremgår det klart og tydeligt, at langt størstedelen af dem, der har brugt deres tillægsforsikring, er tilfredse med den. Lige over en tredjedel af de 600 adspurgte havde tegnet en tillægsforsikring, og af dem havde ca. 40 procent brugt den en eller flere gange. Og igen af disse, gælder det faktisk for hele 94 procent, at de havde oplevelsen af, at den dækkede det, de havde forventet. Tallene taler for sig selv, og vi mener i Dansk Handel & Service, at de er et tydeligt tegn på, at tillægsforsikringerne har deres berettigelse, og at tillægsforsikringer er et produkt, som kunderne er rigtig glade for.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...