Tillykke - du har ikke vundet noget

Skrabelodskonkurrence fra Chevrolet Danmark får kritik fra Forbrugerombudsmanden - nordjyde føler sig snydt

Lars Termansen
Johnni Nielsen føler sig holdt for nar. Foto: Thomas Gaardsmand
Kongerslev 20. september 2006 06:00

KONGERSLEV: - Jeg føler mig røvrendt. Johnni Nielsen fra Kongerslev er godt sur på bilfirmaet Chevrolet. Han føler sig taget godt og grundigt ved næsen i en konkurrence. Han har nemlig ikke fået den præmie, som han troede, at han havde vundet. En splinterny dvd-afspiller til bilen. Det begyndte ellers så lovende, da han på en tankstation i Aalborg fik udleveret et gratis skrabelod. Da han skrabede feltet fri, stod der ”tillykke du har vundet - nr. 23”. Bag på skrabeloddet var gevinsterne listet op, og Johnni gik ud fra, at han med nummer 23 var en af de heldige, som havde vundet en Dantax dvd-afspiller med skærm til bilen. Sådan en var der nemlig i 14.-23. præmie. Men da Johnni Nielsen forrige søndag dukkede op hos en Chevrolet-forhandler i Aalborg for at aflevere sin vinderkupon, blev glæde og spænding afløst af vrede. Forhandleren kendte ikke noget til konkurrencen og ville ikke udlevere præmien. Hverken til Johnni Nielsen eller de flere andre fremmødte i bilforretningen, som var kommet i samme ærinde. Siden har han klaget både til ledelsen hos den lokale Chevrolet-forhandler og til Chevrolets hovedkontor i Kokkedal. Men uden at få en dvd-afspiller ud af det. Han er kun blevet tilbudt den trøstpræmie, som hans lod berettiger ham til. En lille førstehjælpspung, som han dog har nægtet at tage imod. Skrabelodskampagnen er lavet af hovedkontoret hos Chevrolet Danmark i samarbejde med et reklamebureau. - Det er meget uheldigt, og det hele bunder i en uheldig formulering, som alle har overset, da vi på forhånd læste materialet igennem, forklarer Ann Strøby fra Chevrolet Danmark. Hun henviser til, at tallet “nr. 23” på lodsedlen ikke har nogen sammenhæng med præmierækkefølgen, som er listet op på bagsiden af loddet. Nummeret knytter sig i stedet til den store kategori af trøstpræmier - små førstehjælpstasker - som der er 6477 af. - Vi skrev nummeret 23 på lodsedlen netop for at folk ikke skulle blive skuffede og tro, at de havde vundet en af de store præmier. Men det var ikke særlig heldigt formuleret, og desværre gik det lige modsat, siger Ann Strøby fra Chevrolet Danmark. Sat på plads Og Johnni Nielsen er ikke ene om at føle sig holdt for nar. Mange andre danskere føler sig også taget ved næsen i Chevrolets skrabelodskonkurrence. Forbrugerombudsmanden har fået en strøm af henvendelser, og Forbrugerombudsmanden mener, at Chevrolet Danmark har gjort sig skyldig i vildledende markedsføring. Det fører dog ikke til politianmeldelse i denne omgang, fordi Chevrolet har erkendt fejlen og lovet, at det ikke gentager sig. Johnni Nielsen er dog ikke imponeret. - Det harmer mig, at et firma bare kan få lov til at vildlede sine kunder på den måde, uden at det får nogen konsekvens. Og hvis målet var at lave god reklame for bilfirmaet, så har det i hvert fald ikke opnået noget hos mig. Jeg sætter ikke mine ben der igen.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...