Retspleje

Tintins frække fristelser

Kunstneren Ole Ahlberg lader den uskyldige tegneseriefigur Tintin indgå i billeder med seksuelle undertoner. Det har udløst en retssag, alligevel fortsætter Ahlberg med sine opsigtsvækkende Tintin-bil

3
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Hvad kig­ger Tin­tin på? Hun­den Ter­ry, el­ler no­get helt an­det? Ma­le­ri­et her er la­vet af Ole Ahl­berg.

Den uskyldige og altid nævenyttige journalist, Tintin, er måske slet ikke så uskyldig endda. Måske er han i virkeligheden en værre trussetyv, der ikke kan holde fingrene fra en velskabt dames tillokkende bagdel. Kunstneren Ole Ahlberg har siden 1998 sat den lille vævre journalist ind i forskellige sammenhænge, der unægtelig henleder beskuerens tanker på det frække og forførende. I flere af Ahlbergs malerier fremstår Tintin således som et renset symbol, der bliver konfronteret med en letpåklædt og tilsyneladende sexlysten dame. Og det er nok også de færreste, som ikke på en eller anden måde bliver pikeret af Ole Ahlbergs Tintin-malerier. Formen er surrealistisk og provokerende, og grundlæggende er det op til beskueren selv at give billedet indhold og mening. - Jeg sætter sådan set bare Tintin ind i et billede, der også indeholder andre elementer. Det er jo egentlig beskueren selv, der fortolker og laver en historie, forklarer Ole Ahlberg. Siden Ole Ahlberg præsenterede sine første billeder af Tintin i 1998 er opmærksomheden bare vokset og vokset omkring den københavnske kunstner. Ikke mindst fordi Ole Ahlberg tilhører den særlige gruppe af malere herhjemme, som insisterer på at dykke ned i temaer, der strækker sig over lang tid. Tintin-motivet er således blevet malerisk behandlet i otte år nu, og netop disse billeder er heller ikke helt billige. De forhandles i dag i 100.000 kroners-klassen. Folkehelt mishandlet Men der er også en anden, og måske mere interessant grund til, at Ole Ahlberg stjæler meget af opmærksomheden herhjemme og i det øvrige Europa. Det er nemlig langt fra alle, der bryder sig om den måde, hvorpå Ole Ahlberg iscenesætter den nærmest patenterede belgiske folkehelt. Da det første billede af Tintin blev vist i Bruxelles i 1998, udløste det et regulært ramaskrig blandt Tintin-elskere. Og ikke mindst Tintins skaber, tegneren Hergé, blev forarget over Tintin i den nye, erotiske kontekst. Forargelsen førte blandt andet til, at den såkaldte Tintin-Fondation lagde sag an og rejste erstatningskrav - godt nok uden om det etablerede retssystem - hvor de afkrævede Ahlberg 75.000 kroner og pålagde ham at stoppe produktionen af malerierne af Tintin. Og billederne i udstillingen skulle brændes, øjeblikkeligt. - Det var et fuldstændigt vanvittigt postyr. Ingen kunne acceptere, hvad jeg lavede, og det hele udviklede sig til en farce, griner Ole Ahlberg, der tager alt virakken med sindsro. Og det på trods af, at sagen endnu verserer mellem Ahlberg og de belgiske parter. I 2003 udstillede han nemlig igen i Bruxelles på galleriet Racine & L’Oeil. Denne gang havde galleriejeren sat reklamer op for Ahlbergs fernisering rundt omkring i byen. Og det fik endnu engang sagen til at eskalere med dramatik. - Reklameplakater for min fernisering i Bruxelles blev revet ned fra gadehjørnerne, og nyhedsudsendelserne bragte på et tidspunkt ikke andet end indslag om den danske kunstner, som tillod sig at misbruge Tintin. Der var sgu gang i dén, beretter Ahlberg, der efterfølgende besluttede sig for at få sagen afklaret. Derfor besluttede han sig for at rejse en principel sag, ved en uafhængig domstol, som skulle afklare, om han vitterlig begik noget ulovligt. - Jeg kan i min vildeste fantasi ikke forestille mig, at en kunstner ikke må udtrykke sig gennem billeder, hvor der indgår kendte figurer. Jeg mener egentlig, at jeg laver et selvstændigt værk, som jeg naturligvis har ophavsret på, siger Ole Ahlberg, der samtidig fortæller, at han ikke har hørt noget fra Tintin-Fondation i lang tid. Ligesom der endnu ikke er faldet en endelig afgørelse i den principielle sag. Selv om Tintin i Ahlbergs billeder er blevet et omdiskuteret emne, så vil kunstneren ikke slippe tegneseriefiguren. Han mener ikke, at den uskyldige Tintin endnu har oplevet alt det frække på lærredet. - For mig handler det om at dyrke kontrasterne og skabe et spændingsforhold, som kan udløse en historie hos beskueren. Dybest set handler mine billeder om død, liv og kærlighed. Men beskueren skal måske bruge lidt tid på at finde frem til emnerne, forklarer 57-årige Ole Ahlberg, der er autodidakt kunstner. Gennem Ahlbergs kunstneriske virke, har det været helt centralt, at malerierne på en eller anden måde skulle fortælle en historie. Således har han også før brugt Paven i surrealistiske sammenhænge i sine værker. - Jeg mener, at der bliver lavet alt for meget ligegyldigt kunst i dag. Det er som om, at mange bare klasker maling på et lærred for blot at producere. Et maleri skal efter mine begreber være gennemarbejdet og fortælle en historie, understreger Tintin-kunstneren. Lige nu udstiller Ole Ahlberg i alt 17 malerier på Gallerie Wolfsen i Aalborg. De 17 værker er alle blevet til inden for det seneste års tid, og efterspørgslen har på forhånd været enorm. Galleriet oplyser, at 200 allerede har henvendt sig for at købe et billede. - Det virker forkert, at kalde arbejdet med mine billeder for terapi. Men når jeg arbejder, så fordyber jeg mig i mig selv. Jeg tænker over livet. Tænker over hvor jeg er på vej hen i min tilværelse, og det beroliger mig. Det har jeg vist egentlig aldrig fortalt til en journalist før, griner Ole Ahlberg. { Ole Ahlberg udstiller på Gallerie Wolfsen frem til 22. december. På udstillingen finder man også værker af en anden markant kunstner inden for surrealismen, nemlig Ole Tonsgaard.