Tjek netprisen før du handler i butikken

Butikskæder har vidt forskellig prispolitik, når det gælder netbutikker og fysiske butikker

E-handel 8. november 2011 05:00

AALBORG: De store butikskæder har vidt forskellig politik, når det gælder forholdet mellem priserne i deres fysiske butikker og på internettet, og det stiller krav til kunderne. Silvan kører for eksempel med de samme priser på nettet og i butikkerne. Hos Elgiganten kan der være store forskelle, men kender man prisen for en vare på nettet, kan man også få varen til den pris i butikken. Og endelig kan der hos Skousen være markante forskelle i enkelte tilfælde, men her vil de fysiske butikker normalt ikke sælge varerne til samme pris som på nettet. Gennemskuelighed vigtig - Det er ikke alle vores varer, vi sælger både i butikkerne og på nettet, men har vi varerne til salg begge steder, er priserne ens, siger administrerende direktør Freddy Lauridsen fra Silvan. Hos kæden har man den opfattelse, at både nettet og de fysiske butikker er en del af den samme kæde: - Om man besøger en butik om dagen og først tager beslutningen om et køb om aftenen på nettet, skal ikke ændre på priserne. Det regnestykke, som kunderne stiller op, før de investerer i et nyt gulv eller noget andet, synes vi ikke skal ændre sig afhængigt af, om man køber i butikken eller på nettet, mener Freddy Lauridsen. Han tilføjer, at kæden vil lade det være helt op til kunderne, hvordan og hvornår, de vil handle: - Er der tale om tunge ting, som man gerne vil have leveret, er det måske nemmest at bestille på nettet. Er der omvendt en vare, man har brug for med det samme, er det måske nemmest lige at vende omkring en af vores butikker, påpeger Freddy Lauridsen. Han nævner, at det også gør returneringen meget lettere, at man eksempelvis kan gå ned i en butik med en vare, der er købt på nettet. - Fleksibiliteten og gennemskueligheden er vigtig, og da det ikke er billigere at drive en netbutik end en fysisk butik, der er bare tale om nogle andre omkostninger, er der ikke grund til at differentiere priserne, fastslår Freddy Lauridsen. Mulighed for rabat Hos Elgiganten har man mildt sagt en anden opfattelse. Der kan være store forskelle på priserne i net-afdelingen og i butikkerne, og det kan kunderne udnytte med kædens velsignelse: - Tidligere måtte ekspedienterne sende kunderne hjem og bestille tingene på nettet, hvis kunderne påpegede, at prisen var lavere på nettet, men det synes vi faktisk er dårlig kundeservice, så vi har ændret holdning til disse ting, siger administrerende direktør Jesper Boysen. Han peger på, at de enkelte butikker i kæden også indretter sig efter konkurrencen i lokalområdet: - En af medarbejdernes opgaver er at holde øje med priserne i det område, som butikken dækker. Hvis man kan finde en vare billigere et andet sted i området, retter vi prisen til efter det. Men medarbejderne kan ikke gå og ændre priserne i butikken efter, hvad vi sælger varerne til på nettet, for det kan skifte flere gange om dagen. I det hele taget har kunderne mange muligheder for at få rabat hos Elgiganten: - Vi giver ikke kun rabat til kunder, der kender vores pris på nettet, men også, hvis man køber stort ind, eller hvis man simpelthen er fræk nok. Altså får mange kunder rabat af mange forskellige årsager, og det kan vi ikke se noget problem i. Det kan umuligt være et problem, at vi giver rabat, mener Jesper Boysen. Lav pris begge steder Hvidevarekæden Skousen arbejder på at have ens priser på nettet og i butikkerne: - Der kan dog godt være forskelle, for der er trods alt ekstra omkostninger forbundet med at drive en butik, fortæller administrerende direktør Jonas Dørken. Han oplyser, at hvis der er forskel på prisen på en vare på nettet og i butikken, vil det normalt ikke være muligt at få den til netprisen i butikken: - Vi er jo en franchisekæde, så det går ud over de enkelte butikschefers egne tegnebøger, hvis de slår af en pris. Til gengæld hjælper de gerne med at bestille en vare hjem via nettet. Jonas Dørken understreger, at Skousen arbejder frem mod dels at have ens, lave priser både på nettet og i butikkerne, bortset fra kampagnevarer, og at denne pris skal være så lav som overhovedet mulig: - Vi er jo blevet søsterkæde til netbutikken WhiteAway med en fælles indkøbsorganisation, og det gør det muligt at hente nogle meget konkurrencedygtige priser hjem. - Men det er også nødvendigt i dag. Vi ved jo godt, at kunderne slår op på nettet, inden de dukker op i butikken. Man kan ikke snyde kunderne på prisen, fastslår Jonas Dørken.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...