Tjen tykt på en halvtynd olie

Ældre biler klarer sig fint med en god discountolie

22. september 2002 08:00

Først den dårlige nyhed: Udbuddet af motorolie til biler er større og mere ugennemsigtigt end nogensinde. Og så den gode: Hvis man ser sig for, er det muligt at finde en fortrinlig olie til ganske små penge. Især til de ældre biler. Det afslører en shopping-runde på benzinstationer og i supermarkeder. Og hvad bedre er: En smøreekspert fra et af de store olieselskaber siger god for de billige olier, blot de har de rigtige specifikationer. Lad os begynde med eksperten, Mikael Danckert, der er Statoils kyndigste udi smøreolie. Hans vigtigste budskaber er: - Næsten alle danskere skal skifte deres motorolie en gang om året, uanset hvor god og dyr olie, de har i deres biler. For danske bilister kører i gennemsnit kun omkring 7 kilometer per tur. Og da en typisk bilmotor først er gennemvarm efter 20 kilometer, ryger der en masse skidt forbi de kolde stempler og ned i motorolien. - Men eftersom olierne er blevet betydeligt bedre i de seneste år, behøver man til gengæld ikke skifte for hver 5000 eller 10.000 kilometer, som foreskrevet for en del ældre biler. Man kan godt nøjes med at skifte en gang om året, hvis man bruger en god, moderne olie. Og den behøver ikke koste alverden, siger han. Se efter SF, SG, SJ ... De fleste olieselskaber har en god mineralsk 15W/-40-olie til omkring 50 kroner literen. Og i OBS og Bilka kan en tilsvarende olie let hittes til under 100 kroner for fire liter - altså halv pris - viser KørGodts pristjek (læs om mineralsk og w-koderne i faktaboksen). - Den olie lever op til kravene i langt de fleste 8-10-12-årige biler herhjemme. Ofte er den endda langt bedre end det kræves, fortæller Mikael Danckert. Kravene til olien fremgår ofte af bilens instruktionsbog. Her kan for eksempel stå om en VW eller Toyota fra først i 90'erne, at olien skal opfylde den amerikanske norm API SE eller SF. Slutbogstavet afslører kvaliteten. - I dag hedder de bedste olier SL, mens SJ stadig er en rigtigt god olie, forklarer eksperten. Og netop bogstaverne SJ står på Bilkas "Rally-olie", mens OBS' "OK Optima Standard" kun kan bryste sig af SG - som stadig er bedre end det dengang krævede. Metros billige "Nordpol" er til gengæld ved at være forældet. Dens norm hedder SF. - Den ville jeg ikke engang hælde på en gammel plæneklipper i dag, siger Statoil-kenderen. - Vi har tidligere lavet SF-olier til personbiler, men dem er vi stoppet med. De kan slet ikke måle sig med de nyere typer, som ikke er ret meget dyrere. - Men kan man stole på, at norm-bogstaverne taler sandt? - Ja. Engang havde producenterne spillerum til at fravige normerne, men nu kontrolleres det, at produkterne nøje opfylder kravene, siger Danckert. Så vidt oliens kvalitet. Jo tyndere, jo dyrere Det er også vigtigt, at olien ikke er for tyk, for hvis det er tilfældet, kan bilen være svær at starte i koldt vejr. Oliens tykkelse fremgår af en kode som kan hedde 15W/-40. Jo lavere tal foran W'et, jo tyndere er olien, når den er kold, og jo dyrere er den. - En mineralsk 15W/-40 passer glimrende til dansk helårsbrug i langt de fleste biler fra starten af 90'erne, mener Statoil-eksperten. - Der er ingen grund til at vælge en tyndere olie, hvis man ikke lige skal på skiferie. For en tynd olie finder lettere vej forbi slidte stempler og ud gennem eventuelle utætheder i motoren. Så hvis ens olie er for tynd, vil forbruget nemt øges. Og da både en dyr og en billig olie bør skiftes en gang om året, er de ekstra penge til den dyre olie let spildt. At de tynde olier er så dyre, hænger sammen med, at de som regel er del- eller helsyntetiske. I en delsyntetisk olie har en del af olien været igennem en kemisk proces, som gør dens molekyler ensartede og sværere at fordampe, når de bliver varme. I en helsyntetisk har al olien været igennem processen. - De del- og helsyntetiske olier har deres berettigelse i de mest moderne biler. Fabrikanterne kræver typisk 5W/-40-olie i dem, og sådan en olie vil som regel være helsyntetisk. Ellers fordamper den for let. At det er tvingende nødvendigt med en tynd olie i de moderne biler, har Mikael Danckert set flere eksempler på: Tag Toyota Yaris' små benzinmotorer. De kan dårligt gå i tomgang, hvis de får en tykkere olie end foreskrevet, fortæller han og sukker: - ... og var det endda bare så enkelt: Nødvendig specialolie - Flere mærker vil ikke længere nøjes med de bedste, helsyntetiske olier. De er begyndt at stille endnu skrappere krav. For eksempel skal der bruges en helt speciel 0W/-30-olie til VW-gruppens turbodieseler. Det er forudsætningen for, at de kan køre op til de 50.000 kilometer mellem olieskift, som VW stiller ejerne i udsigt. Så vi er nødt til at udvikle adskillige specialolier, hvis vi vil dække de forskellige mærkers krav. - Men bunder specialkravene mon ikke i, at for eksempel VW selv vil sælge olien for også at tjene på den? - Det mener jeg ikke. De moderne motorer kører med helt uhyrlige tolerancer og følsomme motorstyringer, for at de kan opnå den bedst mulige brændstof-økonomi og laveste forurening. Ofte er en olie simpelthen udviklet som en del af motoren, så den har sin del af æren for det lave forbrug. Det betyder også, at hvis VW efterfølgende tillader, at der hældes hvad som helst på motoren, er det ikke sikkert, at bilens lever op til den brændstoføkonomi og de forureningsnormer, der fremgår af dens EU-godkendelser.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...