To kunstvisioner

Hilary Pedersen og Sunhild Schneemann på Gøgsigs Pakhus i Sindal.

1
Galleri - Tryk og se alle billederne.

Hilary Pedersen med et par værker. Portrættet er inspireret af grevinde Hamilton, men er ikke malet efter foto. Foto. Hans Ravn foto: Hans Ravn

Der står to forskellige kunstneriske visioner og to forskellige nationaliteter bag weekendens udstilling i Gøgsigs Pakhus. Engelskfødte Hilary Pedersen og tyskfødte Sunhild Schneemann har dog begge fundet et hjem i Danmark og nyder roen i Vendsyssel - i henholdsvis Ugilt og Pandrup. De faldt i snak på en trappe i Aalborg Kongres og kulturcenter, da de begge i marts udstillede på den censurerede udstilling dér. Mødet blev kimen til den fælles udstilling. Hilary Pedersen har et ægteskab med en dansk landmand bag sig, men maleriet, som hun har dyrket siden barndommen, kom først i forgrunden, da det travle landmandsliv var ovre. Hendes motivverden er alsidig - fra motiver af Klosterskoven i nærheden af Ugilt til fabeldyr og såmænd senest også malerier inspireret af Grevinde Hamilton. Den røde tråd i billederne findes i stemningen og holdningen snarere end i motiverne. - Ideerne kommer bare. Jeg hører musik og sætter et par streger. Så finder jeg balancen i det, siger Hilary Pedersen. Hun har i sin barndom rejst over det meste af verden, fordi hendes far var militærmand. Hun har gået på kunstskolen Cherry Trees i Colchester og på FOFs billedskole i Hjørring under Phuzzy (Poul Winther Petersen og Dorte Friis. Sunhild Schneemanns malerier spænder fra det figurative til det abstrakte. Fællesnævneren er det ekspressive. Med titler som Storm af Kosmos og Planeter kommer ikke til ro samt Medicindiarreh beskriver Sunhild Schneemann sin oplevelse af verden. - Jeg er et fasemenneske, siger hun om sig selv. Hun har mørke perioder og lyse perioder i sit liv og maler, når hun kan. Også når hun er indlagt i på hospital i Brønderslev. Roen i Pandrup er et velkomment skifte fra den hektiske hverdag i Hamborg, hvor hun tidligere boede. - I Pandrup kan jeg trække mig lidt tilbage og male og føle mig bedre tilpas. Det er godt for mit helbred, siger Sunhild Schneemann. Hendes inspirationer kommer mange steder fra. Det kosmiske aspekt med solen og verdensrummets planeter og de stærke kræfter, som er i spænd mellem dem, er ofte grundlaget. Det opdager man, når hun engageret fortæller om de grafiske former i sine abstrakt-udseende malerier. For Sunhild Schneemann står de enkelte former krystalklare som præcise beskrivelser af egne oplevelser. - Det gode og det negative står direkte overfor hinanden, siger Sunhild Schneeman og udpeger spændingsfeltet på et af sine malerier. Både Sunhild Schneemann og Hilary Pedersen var blandt dem, som slap igennem nåleøjet til den censurerede udstilling i Aalborg, hvor blandt andre Monica Ritterband, museumsdirektør Marianne Ilkjær og Jon Gislason sad i censurkomiteen. 1000 værker var sendt ind; kun 84 blev udvalgt. allan.vinding.soerensen@nordjyske.dk