Teater

To timers kostelig morskab

"Mød min hr. mor."

1
Galleri - Tryk og se alle billederne.

med mange lykkelige fund i sit spil afmærker Lars Junggreen sin figur Albins sande karakter.

Aalborg Teater har med denne forestil-lingen satses højt - og satsningen har givet jackpot. Vittigere og mere virtuost kan man ikke forestille sig denne bøssekomedie afviklet. Thomas Bendixen og Hanne Lund Joensen har bearbejdet og strammet den op, og Thomas Bendixen har i sin instruktion lagt vægt på tempo, god timing og fasthed, så at man intet øjeblik oplever, at stykket kører i tomgang. Enkelthederne er helt i orden, så kome-dien fænger fra starten - og det varer ved til tæppefald. Ida Marie Ellekilde har kreeret nogle fantastiske kostumer og skabt en scenografi med det antal døre, der nu engang er nødvendige, for at en komedie kan fungere optimalt. Ud af alt det er der straks og umiddelbart kommet en uhyre mor-skab. Stykket fortæller om det unge par, der vil giftes. Laurent, spillet af Rasmus Fruergaard, er opvokset i et bøssemiljø med en natklub med variete som indtægtskilde, Marie, spillet af Laura Kold, i et moralsk, kristent hjem med en ambitiøs politikerfar og en forvirret mor. Nu vil hendes forældre gerne hilse på den vordende svigersøns forældre - og dermed er intrigen i gang. Lars Junggreen kan med denne forestil-ling i rollen som Albin markere sit 40 års jubilæum på scenen, og han kaster sig ud i rollen med største energi. Med fantasifuld styrke omskaber han sit ydre efter dens fordringer, og han giver figuren karakterfuldt liv med leddeløse, hidsige bevægelser og åbner dybe perspektiver ind i sit væsen. Han viser klovnens smerte midt i latteren, og med den stærke og ivrige hengivelse, med så mange lykkelige fund i sit spil afmærker han figurens sande karakter. Ved sin side har han Ulver Skuli Abildgaard som Laurents far, George. Rollen kan være vanskelig at variere, men Abildgaard får ved sin repliktiming de kåde situationer til at fungere. I en minderig dansescene sammen med Laurents mor, Simone, spillet gedigent af Gitte Siem, skaber de to et af forestillingens barokke øjeblikke. En fuldstøbt, en helt færdig, stærkt og særegent virkende figur skaber Carsten Svendsen af den scenesyge, masochistiske tjener Jacob. Man sidder undervejs og læn-ges efter, at han kommer ind på scenen i en ny variation med sine rappe og funklende replikker. Han overbroderer spillet med en mangfoldighed af små, charmerende virkninger, der er overmåde angeneme at overvære. Hanne Windfeld imponerer endnu engang med sin forbløffende lune som Maries mor. Hun kan vende og dreje en replik, så at den hver gang fungerer, og Jakob Højlev Jørgensens drag, Mercedes er spillet koste-ligt ud i parodien. Rundt om disse figurer flokkes et bære-dygtigt team af skuespiller: bl.a. Lars Loh-mann som den plagede indkøbschef Tabaro og Henrik Weel som den noble, pressesky politikerparodi. Skam få folk, som lader denne forestilling i stikken. Man kan indlæse noget om tole-rance og noget om kærlighed i det. Lad være med det. Gå ind og se komedien - og accep-ter, at De går præcis lige så syndefuld fra teatret, som De kom. Men De har moret dem kosteligt i over to timer. Jens Henneberg kultur@nordjyske.dk Jean Poiret: "Mød min hr. mor" Oversættelse: Holger Bech Bearbejdelse: Instruktøren og Hanne Lund Joensen Instruktør: Thomas Bendixen Scenografi: Ida Marie Ellekilde. Aalborg Teaters store scene. Forestillinger spilles til jul og derefter fra primo januar til den 17. januar.