Tørre veje bliver også saltet

De seneste par dage har budt på iskolde nætter og rekordlave temperaturer, men nedbør er vi blevet nogenlunde skånet for.

På grund af det tørre vejr, ligger der en del restsalt på vejene. Det kan man for eksempel se på bilerne, som får en hvidlig belægning. ?Foto: Henrik Louis

På grund af det tørre vejr, ligger der en del restsalt på vejene. Det kan man for eksempel se på bilerne, som får en hvidlig belægning. ?Foto: Henrik Louis

Alligevel ser man, at der bliver saltet på vejene, selvom de virker helt tørre. Det gør man, ifølge Lars Vandkjær, grøn koordinator ved Park & Vej Hjørring, af præventive årsager. - Det forebygger rimdannelse og fugtige veje. Hvis ikke vi gør det, risikerer vi glatte veje, og så skal vi efterfølgende ud og salte, siger han. Ni vejrstationer I Hjørring Kommune har man ni vejrstationer, som måler luft- og vejtemperatur, om der ligger restsalt på vejene og punktet for dannelse af dug. Disse informationer samles og giver besked om, hvor der er risiko for glatte veje. Tager ingen chancer Forholdene på vejene kan dog variere en del i kommunen, og der kan derfor være rimdannelse og risiko for glatte veje et sted, mens der er fuldstændig tørt et andet. Hos Park & Vej tager man ingen chancer og salter derfor i hele kommunen. - Det kan være svært at definere, præcis hvor det skiller. Hvor grænsen mellem glat og tørt går, siger Lars Vandkjær. De er dog i løbende kontakt med nabokommunerne og Vejdirektoratet, for man vil heller ikke salte mere end højst nødvendigt. Sidste år blev der brugt store summer på salt, og selvom der bliver saltet præventivt, så er der tale om en besparelse i forhold til sidste år på nuværende tidspunkt.

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.