EMNER

Tog til tiden er ren magi

Toget rullede rettidigt ind på banegården, men passagererne ankom først tre kvarter senere

På selvsamme dag, som DSB fremlagde en ambitiøs plan for præcise tog til danskerne, udspillede sig et ganske bizart sceneri på skinnerne. Begivenheder, der måske sætter nye standarder for, hvordan DSB påtænker at trylle med tog og passagerer i bestræbelserne for at opfylde visionen om tog til tiden. Torsdag 25. marts klokken 12.50 steg en 84-årig rejsevant herre på toget på Københavns Hovedbanegård, med kurs mod Aalborg - forventet ankomst 17.09. Passageren, min far, var lykkeligt uvidende om, at han skulle blive statist i et ganske forrygende DSB-trylleshow, der både omfattede forsvundne passagerer, fremtryllen af indtil flere helt nye tog og et behændigt forsvindingsnummer, der ganske eliminerede en forsinkelse på 43 minutter - krydret med tågesnak om en mystisk forsvunden mail. Passageren der blev væk En velkomstkomite stod klar på banegården i Aalborg klokken 17.09 for at tage imod den rejsende. Toget rullede ind på perronen - men her kom det første gys: Den 84-årige var slet ikke med toget! De bekymrede pårørende gennemsøgte vognene, tiltagende foruroligede, da DSB-personalet på banegården i Aalborg skråsikkert fastslog, at der ganske rigtigt var tale om netop det tog, der var kørt fra København 12.50. Det gav naturligvis næring til skrækscenarier om, hvad der kunne være overgået den 84-årige - fra overfald, pludseligt opstået sygdom på et af de trange toiletter, udstigning på forkert station, til afkobling af en vogn osv. Hos DSB var der absolut ingen hjælp at hente: Toget var ankommet helt som det skulle, konstaterede DSB igen. En venlig togstewardesse på vej ned ad perronen hviskede noget om "forsinkelser på Fyn - og derfor muligvis nogle ændringer af driften fra Århus", men hun henviste skyndsomt til DSB-kontoret på banegården i Aalborg, hvorfra al information efter reglerne skal udgå. Toget ankom rettidigt Her afviste man pure antydningen af, at der kunne være forsinkelser på den pågældende togafgang - endsige ændringer i togstammen. Helt udelukket. Som enhver kunne se, var toget jo ankommet rettidigt, det var det korrekte tognummer, og det kørte ind på perronen, som det skulle klokken 17.09. De DSB-ansatte i Aalborg kunne ikke gøre mere for at hjælpe, lød det uden nogen form for imødekommenhed. Med sved på panden fortsatte familiens eftersøgning af den forsvundne passager. Af DSB's hjemmeside fremgik det, at der ikke var forsinkelser på ruten. Samme besked fra DSB's oplysning i telefonen. "Toget er ankommet rettidigt til Aalborg 17.09 - det står jo her på min skærm", lød det irriteret og meget afvisende, fra damen i røret. Ergo, hvis passageren ikke var med toget - ja, så måtte det være, fordi han ikke havde nået sit tog i København, eller var stået af et forkert sted. Dame uden navn og nummer Efter en længere diskussion indvilgede damen modstræbende i at undersøge sagen nøjere, i det allerhelligste, "Driften", og hun ville derpå ringe tilbage. Af frygt for at blive tryllet ud i intetheden med uforrettet sag, bad jeg om at få oplyst, hvem jeg havde talt med, og hvor i DSB-systemet hun befandt sig. Det blev blankt afvist. "Du vil alligevel aldrig nogensinde kunne ringe tilbage og få fat i mig", lød det nærmest triumferende fra den anonyme dame, der dog til sidst modvilligt oplyste, at hun sad på "Kundecenter Øst". Men hun havde hverken navn eller telefonnummer. DSB-logik - for viderekomne Kort efter ringede den alt andet end venlige dame tilbage og meddelte kort - uden at forklare eller beklage - at passageren måske ville komme med et tog 17.52 - muligvis senere - intet kunne siges med sikkerhed. Oplysningen blev ledsaget af lidt tågesnak om en forsvunden mail. "Jamen, øh, hvordan ... hvor er han så nu - og hvor er hans tog?", spurgte jeg undrende. "Jamen, det er jo det, jeg hele tiden har forsøgt at forklare dig", lød det vrissent, efterfulgt af en helt enestående selvretfærdig DSB-logik: - Toget er ankommet rettidigt til Aalborg, klokken 17.09. Ding-dong - der kommer tog Klokken 17.53 ankom den forsvundne omsider i god behold til Aalborg, og brikkerne begyndte at falde på plads: Afgangen fra København 12.50 var allerede forsinket da man nåede Fyn. Og medens det forsinkede tog bumlede af sted nede omkring Lillebælt, besluttede DSB at indsætte et andet tog på sidste del af strækningen - fra Århus til Aalborg. Nyt tog, eller hvad? En fornuftig beslutning, af hensyn til passagerer fra Århus, som så ikke skulle vente på toget fra København - men det nye tog blev nu tilsyneladende tildelt selvsamme identifikation som det forsinkede tog, for da det ankom til Aalborg 17.09, fremstod det - for både ventende pårørende og DSB's egne ansatte - som toget fra København 12:50, der nu ankom rettidigt! Voila - sådan får man tog til tiden! Blot med den lille detalje, at passagererne fra København altså ikke var med toget - de befandt sig i et nu nærmest ikke-eksisterende spøgelsestog et ukendt sted på strækningen. Et sted, som det var umuligt at få oplysninger om. Måtte skifte i Århus Da det oprindelige tog - med forsinkelse - nåede Århus, blev passagererne kommanderet over i endnu et fremtryllet tog, der skulle køre dem videre til Nordjylland - for det ville nok alligevel være for mystisk, selv for DSB, hvis det samme tog ankom to gange til Aalborg. Med denne lille manøvre lykkedes det imidlertid næsten DSB at overbevise både sine egne ansatte, statistikken og de sagesløse kunder om, at afgangen 12.50 fra København var ankommet til Aalborg uden forsinkelse. Dog uden passagererne fra København, der stadig var tre kvarter forsinkede. Keine hexerei - nur behändigkeit! En oplevelse, der skaber forestillinger om, at DSB muligvis har en hel lille park af togvogne holdende parat ude på sidesporene rundt om i landet, som man så kan give numre efter forgodtbefindende og derefter blot sætte ind på det sidste stykke af de strækninger, hvor der er opstået forsinkelser - og vupti - så er der "tog til tiden". Også selvom passagererne ikke er med på vognen!