Tohjulet BMW i 80 år

I Danmark har det tyske mærke en niche-placering - på europæisk plan er det dominerende

Herhjemme er BMW stadigvæk et af de mindre motorcykelmærker, men på europæisk plan er fabrikken dominerende. Hvert år kører der halvanden million motorcykler ud af fabrikken og selv om produktionen startede i det små, er det faktisk 80 år siden, at de første tohjulede BMW'ere kørte afsted. I 1923 præsenterede BMW nemlig sin første motorcykel, en R 32, på Biludstillingen i Paris, og den var udstyret med 8,5 hestekræfter og en 500 kubikcentimeter stor tocylindret motor. Den 120 kilo tunge maskine kunne præstere en topfart på 90 kilometer i timen, hvilket var tilfredsstillende - i hvertfald i1923. BMW-motorcyklernes historie er i virkeligheden mere end 80 år gammel. Den startede helt tilbage i 1917, da Bayerische Motoren Werke, som dengang udelukkende producerede flymotorer, ansatte diplomingeniør Max Friz. Hans første bedrift ved BMW var konstruktionen af flymotor IV, som fik et fly op i en verdensrekordhøjde på 9.760 meter. Efter 1. verdenskrig, hvor tyskerne som bekendt tabte, blev det imidlertid forbudt at fremstille flyvemaskiner og flymotorer i landet. I 1921 fik Max Friz derfor til opgave at bygge en motorcykel til BMW's nyudviklede 500 kubikcentimeter store tocylindrede boxermotor. Det førte to år senere til den første motorcykel med det blå-hvide BMW emblem - som hurtigt fik selskab af større og stærkere modeller. I 1929 satte Ernst Henne hastighedsrekord på en videreudvikling af en R 37 model, som han fik op på 216 km/t. Otte år senere slog han sin egen rekord med den nyeste BMW kompressormotor på 108 hestekræfter, som han fik op på en hastighed på 279,5 km/t. Selv om sikkerhed på motorcykler aldrig har fået samme opmærksomhed som i bilernes verden, så har BMW dog alligevel været fremme i skoende på det område. I 1988 introducerede BMW som de første i verden ABS-bremser til motorcykler, og i 1991 blev miljøet tilgodeset da trevejskatalysatoren blev indført. I 1990'erne præsenterede BMW adskillige motorcykler, som vakte opsigt verden over. Først K 1200 RS - en firecylindret sportstouring med 130 hestekræfter. Dernæst kom cruiseren R 1200 C. Herhjemme er mærket mest kendt for Etatens brug af cyklerne og noget tyder også på, at kvaliteten på cyklerne er i orden. Cirka halvdelen af alle producerede BMW motorcykler kører endnu.